Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Handelaar is de 'verzekeringspolis' bij valutaschommelingen

"Nadat de uitslag van het referendum bekend werd, waren prijsstijgingen onvermijdelijk gezien de koersval van het Britse pond," legt Matt Jones uit, senior inkoper bij Reynolds. "Evenals de meeste andere foodservice-leveranciers, werken wij ook met vaste contracten voor de inkoop van AGF, waardoor onze klanten enigszins beschermd worden. In de zomermaanden bleven de prijzen dan ook stabiel ondanks de sterk fluctuerende koers van de munt."

"Uiteraard zijn we over een groot aantal contracten inmiddels opnieuw in onderhandeling gegaan met onze leveranciers. De schommelende wisselkoers heeft dus zeker zijn sporen nagelaten. We werken echter nauw samen met onze leveranciers om de impact tot het minimum te beperken door kosten voor verpakking, transport en productspecificaties onder de loep te nemen."

"We weten natuurlijk niet of het pond nog verder zal dalen. Eigenlijk heeft niemand een idee hoe de Brexit uit zal pakken maar een verdere koersdaling is zeker niet uit te sluiten," vertelt Matt. "We beschouwen onszelf als de 'verzekeringspolis' van onze klanten omdat deze ondanks de marges toch hun maaltijden moeten plannen. Men kan niet verwachten dat zij zich wekelijks aanpassen."

Matt vertelt dat het van belang is om goed op de hoogte te zijn van de behoeften van klanten om concurrerend te blijven. Het is cruciaal dat producten aan de verwachtingen voldoen.



"Of je ze nu lelijk of misvormd noemt, feit is dat we onze klanten al jaren tweede keus AGF aanbieden omdat dit een goede manier is om kosten te besparen. Zodra een in stukjes gesneden paprika in een salade is verwerkt of een wortel in een pan soep, maakt het niet meer uit hoe deze eruit zien. Het komt er zelfs op neer dat nu steeds meer leveranciers op deze trend inspelen, de aanvoer binnen deze categorie is afgenomen en ook het prijsverschil is kleiner geworden. Desondanks zullen we als het enigszins kan onze klanten deze producten aan blijven bieden."

En hoe zit het met bewerkte producten? "Tijdens de laatste economische crisis zagen we een duidelijke verschuiving van bewerkte naar onbewerkte AGF omdat dit voordeliger is, tenminste zo lijkt het. Dit is echter grotendeels afhankelijk van de klant want voor een gedecentraliseerde exploitant is bewerkte AGF een goede manier om een vaste kwaliteit te garanderen. Voor keukens met beperkte faciliteiten of gebrek aan ervaring is het prijsverschil eveneens te rechtvaardigen omdat er bespaard kan worden op de personeelskosten."

Het vergroten van de productie in het Verenigd Koninkrijk zal hogere inputkosten, voor bijvoorbeeld arbeid en diensten, met zich meebrengen, waardoor de concurrentiepositie van producenten mogelijk verzwakt ten opzichte van hun concurrenten uit Spanje en Nederland. De kans bestaat dat het verschil tussen import en binnenlandse productie kleiner wordt maar volgens Matt hangt dit in grote mate af van het toekomstige beleid van de regering.

Reynolds kijkt vooruit en zoekt naar manieren om de toeleveringsketen waar mogelijk te verkorten, de efficiƫntie te verbeteren en zijn volumes te vergoten om beste deals te kunnen bieden.

Voor meer informatie:
Andy Weir
Reynolds
Tel: +44 (0)845 6348 260
Email: andy.weir@reynolds-cs.com
Publicatiedatum: