Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Volledig programma Amsterdam Produce Show bekend

De Amsterdam Produce Show and Conference (APS) belooft een broedplaats te worden voor kennisoverdracht voor de internationale AGF-sector en inmiddels is de volledige line-up van het programma bekend.

APS MAIN STAGE SEMINAR PROGRAMME:

10.20 Consumptie bevorderen in belang van volksgezondheid
Het ministerie van Landbouw wil de AGF-consumptie in Nederland stimuleren om te voorkomen dat de Nederlandse bevolking te maken krijgt met een obesitasepedemie. Het programma zal geheel in stijl van start gaan met een panel dat voorgezeten wordt door de Persihable Pundit, Jim Prevor. Hij zal hierbij gesteund worden door Martijn van Dam, staatssecretaris van Economische Zaken, 
Gert Mulder van GroentenFruit Huis, Shawn Harris, directeur van Nature's Pride, Dick Spezzano, voormalig adjunct-directeur van The Vons Companies en Herman Peppelenbos van de Universiteit van Wageningen. De nadruk van deze sessie zal liggen op het verhogen van de consumptie van AGF in Nederland om de volksgezondheid te bevorderen.

11.10 Vers ontmoet Chemie
Nederland zet wereldwijd zijn kennis in om projecten te initieren met als doel de duurzaamheid van de gehele productieketen te vergroten. 
 Elsbeth Roelofs is senior sectormanager chemie bij CSR Nederland. Momenteel leidt zij een driejarig programma gericht op duurzame ontwikkelingen binnen de Nederlandse chemische industrie en het versterken van relatie van de chemische sector met ontwikkelingslanden en opkomende economieën. Samen met tien bedrijven die hiermee voorop lopen, is CSR een samenwerking aangegaan om projecten te ontwikkelen om de doelstellingen van het programma te realiseren. De bedrijven zijn: CRODA, Stahl, Dishman Nederland, Tanatex Chemicals, Baril Coatings, Spectro, Nett Energy, C. Kornuyt BV, Ecotender Saneral, NTA Solutions. Elsbeth zal de projecten en doelstellingen nader toelichten.

11.50 Basis voor toekomst AGF-sector
Een inleiding in de succesvolle benadering van de HAS University of Applied Sciences in het vertalen van theorie naar praktijk voor de nieuwe generatie agrifood professionals. 
Het is algemeen bekend dat er een gebrek aan vaardigheden aan het ontstaan is in de Nederlandse sector. Spreker Marnix Wolters, werkzaam op de HAS, zal ingaan op de manier waarop zijn universiteit dit probleem benadert en hoe de sector hierbij betrokken kan worden.

12.30 Stad Rotterdam kijkt naar collectieve innovatie om foodclusters te realiseren
De Rotterdamse aanpak om publieke en particuliere samenwerking te stimuleren om tot een sterk en duurzaam foodcluster te komen. Sharon Janmaat wil hiermee de foodsector in de regio Rotterdam en Nederland wereldwijd op de kaart zetten. Janmaats expertise ligt in kennisontwikkeling, collectieve innovatie, gebiedsontwikkeling, multimodale logistiek, internationale marketing, educatie en inzetbaarheid. 
 
13.10 Lunch
 
13.40 Geniet, voed de wereld en creëer waarde
Het optimaliseren van de biologische productiemodellen om innovatieve en duurzame oplossingen te ontwikkelen voor de consument van de toekomst.

 
Gerjan Snippe is één van de grootste biologische groenteproducenten in Nederland. Zijn bedrijf Bio Brass is onlangs de samenwerking met het snelgroeiende Love Beets merk aangegaan en heeft BEETZ op de Europese markt gelanceerd. In zijn presentatie zal Snippe aandacht besteden aan hoe een innovatieve productieketen de oplossing kan zijn voor de wereldvoedselvoorziening.

14.20 Liever geen reclame, maar een ervaring
 
Fruitimporteur Cool Fresh erkent het belang van de volgende generatie fruitconsumenten. Samen met Nederlandse studenten heeft het bedrijf een uniek onderzoeksproject opgezet over hoe men de zogenaamde 'Gerenatie Z' het beste kan bereiken. Avans student, Mathieu Hirdes, zal een aantal van de belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek presenteren. Nic Jooste van Cool Fresh zal ingaan over hoe de sector deze gegevens kan toepassen om de communicatie met de consument te verbeteren.

SLOTSESSIES VIER SPREKERS VAN UNIVERSITEIT WAGENINGEN:
 
15.00 Phenomenal phenomics – Nieuwe manieren om kwaliteit te bepalen 
Een gezamenlijk onderzoeksproject gericht op niet invasieve kwaliteitsbepaling na de oogst door middel van robots.
In samenwerking met de sector onderzoekt en ontwikkelt Wageningen UR Food & Biobased Research hoogwaardige technieken om de kwaliteit van AGF te controleren. Rick van de Zedde zal een nadere toelichting op het project geven. 

15.25 Reduceren voedselverspilling is geen utopie
Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is om voedselverspilling in de toekomst tegen te gaan. De grootste verspilling vindt in Nederland plaats bij de eindconsument. Joost Snels, van de Universiteit van Wageningen, zal uitleggen welke strategieën er zijn om voedselverspilling daadwerkelijk terug te dringen en welke uitdagingen hierbij komen kijken.
 
 
15.50 Minimaliseren afval in productieketen- Het belang van een geïntegreerde aanpak 
Wageningen Research werkt aan een mobiel onderzoekslaboratorium voor opkomende landen. In ontwikkelingslanden wordt veel tijd en moeite gestoken in het productieproces en wordt er minder stil gestaan bij de verwerking na de oogst wat in veel gevallen leidt tot verliezen. 
Peter Ravensbergen, programme manager, Food Security, van de Universiteit van Wageningen, zal ingaan op het belang van investeringen in agrologistiek en aandacht besteden aan de middelen die Universiteit van Wageningen heeft ontwikkeld voor regeringen en bedrijven.

16.15 'Het glas is halfvol' benadering van lage AGF-consumptie 
In tegenstelling tot een pessimistische benadering van de lage AGF-consumptie, zou de sector naar manieren moeten zoeken om het bewustzijn van gezonde eetgewoonten te verhogen.
 
Herman Peppelenbos, Programme Manager Customised Food, Wageningen University & Research, is gespecialiseerd in consument gedreven productontwikkeling met een sterke nadruk op gezond en duurzame voeding en is van mening dat een nieuwe benadering een oplossing voor dit probleem kan zijn. De sector zou daarom lage consumptie als een kans moeten zien en niet als een bedreiging.

16.40 Einde

Klik hier om het volledige APS-programma in te zien. 

Publicatiedatum: