Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carrefour start thuisbezorging | Rewe en Edeka worden populairder

Finse Kesko wil Russische tak verkopen

Portugal: winst Jerónimo Martins groeit met 12%
De Portugese retailgroep Jerónimo Martins zag in de eerste negen maanden van 2016 zijn netto winst met 12% toenemen tot €266,5 miljoen. De omzet steeg met 5,5% tot €10,7 miljard, terwijl de like-for-like omzet met 6,5% toenam (6,9% in het derde kwartaal). De Poolse Biedronka-keten van Jerónimo Martins had een omzetgroei in Poolse valuta van 9,9%, waarbij de like-for-like omzet met 8,7% steeg (8,5% in het derde kwartaal). De omzet bedroeg omgerekend naar euro's €7,2 miljard, oftewel 4,8% meer dan vorig jaar. Er zijn sinds januari 50 nieuwe Biedronka-vestigingen geopend, waarmee het netwerk nu neerkomt op 2.700 verkooppunten. In Portugal steeg de omzet van Pingo Doce met 4,7% tot €2,6 miljard. De like-for-like-omzet nam toe met 1,1% (2,6% in het derde kwartaal). In dit jaar werden voor deze keten zes nieuwe vestigingen geopend. (esmmagazine.com)

Finse keten wil Russische tak verkopen
De tweede grootste supermarktketen van Finland, Kesko, is van plan om zijn Russische afdeling aan de Russische hypermarktketen Lenta te verkopen. Kesko had slechts vier jaar geleden zijn eerste winkel in Rusland geopend. Nu de Russische economie echter is getroffen door de crisis in de Oekraïne, internationale sancties, lage olieprijzen en een zwakke roebel, trekken steeds meer Finse bedrijven zich terug uit Rusland. (Reuters)

Mercadona van start in Portugal

Mercadona heeft aangegeven in de omgeving van Oporto in het noorden van Portugal zijn eerste vestigingen te openen. Hier zal het Portugese hoofdkwartier van Mercadona komen te staan. Mercadona gaat in Portugal samenwerken met de dochteronderneming Irmãdona, die speciaal voor dit doeleind is opgezet. De winkels zullen echter net als in Spanje opereren onder de eigen naam van Mercadona. (esmmagazine.com)

Servische supermarkt teelt groente in eigen winkels
De Servische supermarktketen Idea geeft consumenten de mogelijkheid om zelf hun eigen groente te plukken in een speciale tuin die midden in de supermarkt is aangelegd. De tuinen zijn opgezet in drie vestigingen van Idea in Belgrado. Het doel van het initiatief is om de consumptie van verse groenten te promoten. (esmmagazine.com)

Duitsland: Rewe en Edeka worden populairder 
Uit onderzoek blijkt dat ketens als Rewe en Edeka populairder worden onder Duitse consumenten. Het onderzoek werd eerder dit jaar uitgevoerd door de marktonderzoeksconsultant Oliver Wyman. Volgens het onderzoek worden supermarkten als Edeka en Rewe vaker gebruikt voor boodschappen dan grote hypermarkten als Globus en E-Center. (internationalsupermarketnews.com)


Zwitserland: Migros introduceert persoonlijke korting
De Zwitserse supermarktketen experimenteert met een kortingsysteem, dat op maat is gemaakt voor individuele consumenten. Het systeem heeft de naam Cumulus en wordt getest in drie winkels in Zurich, Aare en Genève. Consumenten met een Cumulus-pas krijgen persoonlijke kortingen bij de kassa of via een app, die gebaseerd zijn op het eigen consumentengedrag. (esmmagazine.com)

Frankrijk: Carrefour begint met thuisbezorging
Carrefour gaat een bezorgdienst beginnen die lijkt op de diensten van Amazon. Klanten kunnen hun bestellingen binnen een uur geleverd krijgen. Carrefour heeft voor deze bezorgdienst de site Livraisonexpress.fr opgezet. (internationalsupermarketnews.com)

Continente is goedkoopste supermarkt van Portugal

De hypermarktketens Continente en Continente Modelo zijn volgens een onderzoek de goedkoopste ketens in 17 van de 18 districten in Portugal. Ook zijn ze het goedkoopst in Madeira en in de Azoren. Het onderzoek is uitgevoerd door de Portugese consumentenbond Proteste Deco. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten in Lissabon die voor Continente-winkels kiezen zo'n €347 per jaar kunnen besparen, als deze keten vergeleken wordt met de duurste supermarkten. (esmmagazine.com)

VK: Poundland ontkent invloed van Brexit

De Britse retailer Poundland heeft de geruchten ontkend dat het nieuwe prijsbeleid is beïnvloed door de Brexit-uitslag. Onlangs werd door Bryan Roberts van TCC Global via Twitter een foto verspreid, waarop de nieuwe prijsstructuur bij Poundland te zien was. Het merendeel van de producten in het assortiment van Poundland kost letterlijk een Britse £1 (€1,12). (esmmagazine.com)




Zimbabwe: Winst van Pick n Pay neemt toe 
De Zuid-Afrikaanse retailketen Pick n Pay heeft bij zijn partner in Zimbabwe, TM Supermarkets, een winststijging gehad van 81%. De winststijging vond plaats in de zes maanden tot 30 september. Andere lokale ketens hadden in dezelfde periode juist tegenvallende resultaten. Pick n Pay heeft een solide basis in het zuiden van Afrika. De retailgroep heeft vestigingen in Zambia, Namibië, Lesotho, Botswana en Swaziland. In Zimbabwe beheert Pick n Pay 49% van de vestigingen van TM Supermarkets. De overige 51% is in handen van Meikles Africa. (southernafrican.news)

Whole Foods en andere ketens hebben moeite met dalende prijzen voor voedingsmiddelen
Klik hier om het artikel te lezen.

VK: Lidl-omzet daalt bij oudere vestigingen
De snelle groei van Lidl in de Britse supermarktsector lijkt in te zakken. Bij Lidl-vestigingen die al meer dan een jaar in bedrijf zijn, is de omzet met 5% afgenomen.
Klik hier om meer te lezen op telegraph.co.uk.


Publicatiedatum: