Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
België: Carrefour introduceert initiatieven tegen voedselverspilling

Spanje: Geen stappen tegen samenwerking Dia en Eroski

Costcutter Supermarkets Group heeft zijn eigen merk vernieuwd om consumenten beter aan te spreken en in de toekomst meer omzetgroei te genereren. Onder het "Shopper First"-programma wordt een nieuwe huisstijl en logo geïntroduceerd, waarbij gebruik is gemaakt van uitgebreid marktonderzoek. Dit onderzoek staat ook aan de basis van vernieuwingen in het assortiment. (igd.com)

Wal-Mart investeert $50 mln in Chinese online sector
Wal-Mart Stores Inc gaat $50 miljoen (€45,9 miljoen) in de Chinese thuisbezorgingsdienst New Dada. Wal-Mart hanteert al langer een strategie waarbij lokale online bedrijven gebruikt worden om een groter marktaandeel van de Chinese online supermarktsector in te nemen. Eerder verkocht Wal-Mart zijn eigen online platform Yihaodian in ruil voor een aandeel in de e-commerce gigant JD.com, waarvan New Dada een joint venture is. New Dada heeft 25 miljoen consumenten als lid en is actief in meer dan 300 Chinese steden. (Reuters)

Spar China heeft sterke groei
De omzet van SPAR China is in 2015 jaar op jaar toegenomen met 6,8% tot €1,9 miljard. Er is dat jaar geïnvesteerd in zowel het winkelnetwerk van 360 vestigingen als in de leveringsketen in alle regio's waar SPAR in China actief is. Dit zijn Shandong, Guangdong, Shanxi en Binnen-Mongolië, Beijing, Sichuan, Henan en Hebei. In China maakt SPAR gebruik van de formats SPAR Hypermarket, SPAR Supermarket, SPAR Neighbourhood and SPAR Express. SPAR is verder in 2015 actief geworden in Indonesië, waar in de eerste negen maanden van 2015 in samenwerking met Ramayana 15 supermarkten werden geopend. In India had SPAR een sterke like-for-like-omzet bij 17 hypermarkten in grote Indiase steden. Verder heeft SPAR eerder in 2016 plannen aangekondigd voor Mongolië en Thailand. (businessinsider.nl)

Spanje: Geen stappen tegen samenwerking Dia en Eroski
De Spaanse mededingingsautoriteit gaat geen stappen ondernemen tegen de samenwerking tussen Eroski en Dia. Eroski en Dia hebben samen vorig jaar een aanschafalliantie gevormd, waarmee een sterkere positie tegenover leveranciers en importeurs kan worden verkregen. FIAB en Promarca hebben in reactie hierop geklaagd bij de Spaanse mededingingsautoriteit, omdat dit zou leiden tot oneerlijke concurrentie, prijsfixing en het schenden van betalings- en leveringsafspraken die standaard met retailketens worden afgesproken. (esmmagazine.com)




Australië: Coles sluit contract voor Tasmaanse AGF
De Australische supermarktketen Coles heeft een contract voor acht jaar gesloten met leverancier Simplot. Per jaar zal Simplot via zijn faciliteiten in Devonport 6 miljoen groente leveren aan de keten. Het contract heeft een waarde van AU$24 miljoen (€16,8 miljoen) en is de redding voor de faciliteit van Simplot geweest. Deze werd drie jaar geleden nog met sluiting bedreigd. De groente zal worden geproduceerd door 240 telers, waarvan het merendeel zich in Tasmanië bevindt. Hiermee wordt het bevroren groente-assortiment van de keten, dat nu nog uit het buitenland wordt geïmporteerd, geheel vervangen met Tasmaanse producten. (weeklytimesnow.com.au)

Aldi's nieuwe vormgeving imiteert Whole Foods 

De nieuwe vormgeving van Aldi lijkt heel erg geïnspireerd te zijn door Whole Foods. Aldi liet de nieuwe stijl zien bij een vestiging in Richmond in Virginia. Naar blijkt is de nieuwe vormgeving bijna exact hetzelfde als die van de 365 by Whole Foods-keten. De nieuwe Aldi-winkels hebben een zachtere belichting in vergelijking met de oude vestigingen, een grotere groenteafdeling, bredere gangpaden en elektronische displays aan de muur. (businessinsider.nl)

Japan: Ondanks problemen sterk eerste halfjaar voor Seven&i
De Japanse retailgroep Seven&i heeft een afname van 0,6% gehad in zijn totale winkelomzet. De omzet kwam neer op JPY5,3 biljoen (€46,3 miljard), terwijl de netto winst met 51% daalde tot JPY33 miljard (€292 miljoen). Seven-Eleven Japan is verantwoordelijk voor de buurtwinkelketen van Seven&i en had een sterk halfjaar in zijn binnenlandse markt. De omzet van de keten kwam neer op JPY2,3 biljoen (€20,2 miljard), wat jaar op jaar 5,5% meer was. De vergelijkbare winkelomzet steeg met 1,6% dankzij een verbetering van de kwaliteit van de reguliere producten. (igd.com)

VS: 7-Eleven heeft dalende omzet en stijgende winst
7-Eleven heeft in de VS en Canada zijn omzet achteruit zien gaan met 7%. Dit komt voornamelijk door de negatieve invloed van de sterke yen. Tegelijkertijd nam de winst toe met 10%. (igd.com)

Woolworths-baas verlegt focus van prijzen naar winkels
Woolworths-CEO Brad Banducci verlegt zijn aandacht van lage prijzen naar het vernieuwen van winkels. Woolworths is erin geslaagd om de daling in omzet van de afgelopen 12 maanden een halt toe te roepen. (afr.com)

The Co-op krijgt erkenning van IGD
The Co-op heeft erkenning gekregen van het Institute of Grocery Distribution (IGD), voor zijn "food to go"-assortiment en het "service rocks"-ontwikkelingsinitiatief. CEO Steve Murrells werd onder toeziend oog van een aantal belangrijke spelers in de internationale supermarktsector opgenomen in de hall of fame van deze sector. (eprretailnews.com)

Walmart benoemd tot Mango Retailer van het Jaar

De National Mango Board (NMB) heeft Wynn Peterson en Gary Campisi van Walmart benoemd tot Mango Retailers van het Jaar 2016. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens een receptie van de NMB op de PMA Fresh Summit in Orlando. Bij de uitreiking waren veel belangrijke spelers van de mango-sector aanwezig, waaronder een aantal Wal-Mart-leveranciers en leden van de raad van bestuur van de NMB. (National Mango Board)

België: Carrefour introduceert initiatieven tegen voedselverspilling
Carrefour heeft in het Waalse deel van België nieuwe initiatieven tegen voedselverspilling geïntroduceerd. De plannen komen onder andere neer op het verlagen van prijzen van onverkochte voedingsmiddelen, het opnieuw verpakken van onverkochte groenten en fruit en het produceren van maaltijden met ingrediënten die niet verkocht konden worden. Met dit initiatief wil Carrefour de consument zich meer bewust maken van voedselverspilling. (internationalsupermarketnews.com)
Publicatiedatum: