Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duurzame dadels zonder beestjes of sluipsuiker

Yogi & Yousef groeien in 3 jaar van 3.000 naar 300.000 kg dadels

De kennismaking tussen de Nederlandse Yogi & Saudische Yousef heeft geleid tot een florerend bedrijf in 2016. Sinds de oprichting drie jaar geleden is de vraag naar Yogi & Yousef dadels gegroeid van 3.000 kg naar 300.000 kg. Klanten zoals supermarktketen Marqt, Coffee Company en Bijenkorf en verkopen de dadels al. Veel nieuwe klanten zoals Wholefoods (UK), Veganz (Dld) en Ekoplaza (NL) willen aankomend jaar nog de dadels van Yogi & Yousef opnemen in hun assortiment.



Het bedrijf Yogi & Yousef is ontstaan uit een vriendschap tussen de Nederlandse Jochem (Yogi) en de Saudische Yousef. Ze ontmoetten elkaar op de bloemenveiling in Aalsmeer. "En dat is waar het avontuur begon", vertelt Jochem "Gedurende drie dagen zijn we met elkaar opgetrokken. Hij nodigde mij toen uit om eens bij hem langs te komen in Saudi-Arabië. Dat heb ik gedaan. Hij liet me de verse dadels uit zijn regio proeven. Na ook enthousiaste reacties te ontvangen van vrienden en familie in Nederland, kwamen we op het idee om de dadels te exporteren."

Met hun bedrijf willen de vrienden een brug slaan tussen Oost en West en met hun dadels willen ze een gezond en smaakvol alternatief bieden voor zoete snacks, die gemaakt zijn met ongezonde suikers en toevoegingen. "We kwamen erachter dat dadels in Europa ondergewaardeerd waren. Ook bleek er nog veel ruimte te zijn om een nieuwe kwaliteitsdadel in de markt te zetten. Met de vele gezondheidsaspecten blijken dadels ook een ideale snack te zijn die al duizenden jaren wordt gegeten. We zijn dan ook begonnen met het aanbieden van 3 pitloze dadels in een snackverpakking."



De dadel van Yogi & Yousef is de sukkary dadel, een nog redelijk onbekende dadel in Europa. Kenmerkend voor deze dadel is de zachtheid en de zoete, karamelachtige smaak. Door de bijzondere bodem waarop ze groeien bevatten de dadels vier keer meer mineralen. Ook de nabewerking maakt de dadels van Yogi & Yousef uniek: "Suikersiroop toevoegen is bij deze dadelsoort niet nodig", zegt Jochem. "Andere dadels worden na de oogst behandeld met chemicaliën vanwege insecten, conserveermiddelen en dus heel vaak ook glucosesiroop (een zoetstof gebaseerd op maïs). We streven naar een natuurzuivere dadel. In onze processen hebben we alle toevoegingen en chemische nabehandeling van de dadels verbannen. Insecten voorkomen we door de dadels vers te plukken en deze niet te drogen. Daar houden insecten niet van."
 
De twee vrienden begonnen met het kopen van dadels bij lokale handelaren en boeren. Daar leerden ze dat er nog veel te verbeteren viel aan de manier waarop de dadels verbouwd worden: er was sprake van waterverspilling, toevoeging van suikers, gebruikmaking van chemische desinfectiemiddelen en arbeidsomstandigheden die verbeterd moesten worden. Met dit in hun achterhoofd zijn de ondernemers zich drie jaar geleden 'omhoog' gaan werken in de dadelketen. "We plukken, sorteren en verpakken de dadels zelf. Alles in eigen beheer, zodat we zelf de verbeteringen kunnen aanbrengen".



Vanuit hun hoofdkantoor in Nederland exporteren Yogi & Yousef de dadels inmiddels naar tien landen in Europa. Om aan de toenemende marktvraag te voldoen, worden dit jaar 300.000 kg dadels geplukt. De financiering hiervan organiseren ze via een crowdfunding campagne: "Tot 31 oktober kunnen mensen investeren in onze dadeloogst. Ze ontvangen daarvoor een rente van 7% rente per jaar. Zo kunnen we samen de vruchten plukken van onze nieuwe oogst".

De komende jaren gaan de ondernemers werken aan het tegengaan van de enorme waterverspilling. "Waterverbruik wordt hier niet gemeten, dat is niet houdbaar. Met Nederlandse technologie willen we waterverbruik op de plantages meten waarmee we veel besparing kunnen realiseren en tegelijkertijd de kwaliteit van de oogst verder kunnen verbeteren".

Voor meer informatie:
Yogi & Yousef
Jochem (Yogi) Geheniau
Mob: +31 6 55 36 69 20
yogi-pr@yogyousef.com
www.oneplanetcrowd.com/nl/project/165662/description

 
Publicatiedatum: