Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italië: Consumptie radicchio neemt in 10 jaar toe met 65%

Volgens data gepubliceerd door CSO - Centro Servizi Ortofrutticoli, neemt de Italiaanse consumptie van radicchio toe. De consumptie in 2007 was iets meer dan 40.000 ton en vorig jaar was dit toegenomen tot 66.000 ton. Dit is een toename van 65% in 10 jaar tijd.


Italiaanse consumptie van radicchio: volume, waarde en gemiddelde prijzen tussen 2007 en 2015. Klik hier om te vergroten. (CSO grafiek met GFK data)

De totale verkoopwaarde van radicchio is ook toegenomen: van iets meer dan €80.000.000 tot €132.000.000 (+55%). De prijzen zijn wel gedaald met ongeveer €0,12 per kilo.


Aankopen retail tussen 2007 en 2015. Cijfers in tonnen. Klik hier om te vergroten. (CSO grafiek met GFK data)

Radicchio was vorig jaar de derde populairste bladgroente (13%), na sla (31%) en gemengde salade (17%). De consumptie was hoger in Noordoost Italië, waar de groente geproduceerd wordt. 



Verkoopvolumes per verkoopkanaal. Data uitgedrukt in tonnen. Klik hier om te vergroten. (CSO grafiek met GFK data)

Tussen 2007 en 2015 nam de consumptie van radicchio ook toe gedurende het jaar. De groente blijft populairder in de laatste én eerste 3 maanden van het jaar (in 2015 werd 58% van de productie in deze periode geconsumeerd), maar consumptie nam ook toe in de zomermaanden.



Aandeel van de verschillende verkoopkanalen tussen 2007 en 2015. Klik hier om te vergroten.(CSO grafiek met GFK data)

64% van de verkoop in Italië gaat via retailers waarvan het meeste in supermarkten (39%). Tussen 2007 en 2015 nam de verkoop toe voor alle kanalen. De verkoop via groenteboeren nam in deze 10 jaar toe met 12% (van 11% naar 23%). 

Publicatiedatum: