Spannend
"We investeren wegens het succes van de SunGold-kiwi in de VS," legt CEO Lain Jager uit. "Groene kiwi's doen het ook goed, maar de SunGold gaat echt als een speer. We merken dat grote retailers bestellingen bij ons plaatsen, waarbij vooral de SunGold uitstekend werkt. Dit is een goede gelegenheid om ons te profileren in de mainstream retailsector. We hebben nu ook ons eigen kantoor in Los Angeles. Het is een erg spannende tijd voor ons."
Met een lepel
Zespri heeft nieuwe verpakkingsformats ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. De SunGold-kiwi wordt verkocht als product dat direct geschikt is voor consumptie. De kiwi is in tweeën gesneden en wordt geleverd met een lepel. Veel consumenten in de VS denken namelijk nog dat een kiwi geschild moet worden.
"We weten dankzij ons marktonderzoek in de VS dat consumenten niet goed bekend zijn met goldkiwi's. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de Europese markt. We werken daarom ook met retailers om ervoor te zorgen dat kiwi's buiten de exotische afdeling in schappen worden geplaatst." Er is volgens hem nog veel werk te verrichten om zowel de kiwi als het merk Zespri in de markt te plaatsen.
AGF met een merk
"Een van de dingen die we merken in de VS is dat AGF met een merk een belangrijke rol speelt. Dit segment groeit met 12% per jaar, wat goed bij ons model past. Maar wat echt spannend om te zien is, is onze eigen groei in de VS. Die is jaar op jaar 26%, met een toename van 78% voor SunGold."
"Internationaal gezien hebben we een groei van 50% in gold. Dat is een volume van 30 miljoen trays, die vorig jaar vanuit Nieuw-Zeeland werden geëxporteerd. Dit jaar is dat 45 miljoen trays en we verwachten in het volgend jaar een soortgelijke groei te zien. Misschien wordt dat nog eens 15 miljoen trays, waarmee we dan op 60 miljoen komen. Maar dat moeten we nog even afwachten."
SunGold
Het is voor Zespri het derde jaar op rij dat er goede volumes aan SunGold worden omgezet. Toen de ziekte PSA toesloeg in Nieuw-Zeeland, had dit bijna het seizoen voor goldvariëteiten verwoest. Dit gebeurde ook in Italië, Frankrijk en Chili. Van de ene op de andere dag was de Hort 16a-variëteit, die sinds 2000 door Zespri was ontwikkeld tot een segment met 30 miljoen trays, ineens verdwenen. De volumes aan goldkiwi's zijn nu echter met SunGold hersteld. Dit is niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de ontwikkeling van Gold-kiwi's zelf. De SunGold heeft veel weerstand tegen ziektes en de volumes in Nieuw-Zeeland zijn nu nog groter dan voordat PSA voor problemen zorgde.
"We hebben een areaal van 1600 hectare aan SunGold in Italië en nog eens 200 hectare in Frankrijk. Op dit moment zijn we bezig met de oogst in Italië. Het fruit is fantastisch, dus we kunnen hopelijk het hele jaar rond in Europa leveren. In de VS importeren we in de lente Italiaanse kiwi's om ons seizoen te verlengen."
Eigen teeltprogramma
"We zijn bezig om ook in de VS zelf een eigen teeltprogramma op te zetten. Op dit moment produceren we nog niet in de VS, maar we zijn wel bijna klaar met de voorbereidingen hiervoor. We zijn ervan overtuigd dat dit hier ook kan werken."
Zespri heeft in Noord-Amerika een marktaandeel van 27%. "We verwachten dat ons marktaandeel sterk gaat groeien in de komende twee tot drie jaar. We beseffen dat Chili in de VS een sterke aanwezigheid in de markt heeft en zich geografisch gezien relatief dichtbij bevindt. Dat is vooral voor retailers interessant die naar kiwi's zoeken die efficiënt qua kosten zijn. Maar voor retailers die willen concurreren met kwaliteit is de Zespri juist weer aantrekkelijker."
De categorie voor kiwi's groeit met 8%, waarmee het de snelst groeiende fruitcategorie is. De SunGold is een belangrijke reden voor deze groei, aldus Lain.
Voor meer informatie:
Sarah Deaton
Zespri International
Email: sarah.deaton@zespri.com
www.ZespriKiwi.com