Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
trends: bio en dure verpakkingen

Fotoreportage: Nederlanders op de PMA 2016

Tholen - Dit weekend vond de PMA 2016 plaats in Florida Atlanta. De beurs trok een recordaantal bezoekers: bijna 21.000 uit 65 landen. Onder hen ook veel Nederlanders en Belgen.

Marketing
De beurs en de stands op de PMA zien er waanzinnig uit - en dat niet alleen: ook de AGF is fraai verpakt. Er is flink wat geld beschikbaar voor promotie en dat zie je er aan af. Er worden diverse materialen en unieke verpakkingen gebruikt en kostbare Disney- en tekenfilmfiguren worden ingezet om AGF ook bij kinderen aan de man brengen. Deze producten vinden hun weg naar de Amerikaanse supermarkten, waar de AGF ook in kostbare verpakkingen te vinden is. De prijs is behoorlijk en de klant heeft beperkte keus in het goedkopere segment.



Prijzenoorlog
De vraag is wat de intocht van discounter LIDL gaat doen. Die maakt in 2018 zijn entree op de Amerikaanse markt (de inkoper is al gespot) en zal naar verwachting voor flink wat opschudding gaan zorgen. De vraag is of retailers over tien jaar ook nog bereid zijn om te betalen voor de dure verpakkingen van de leveranciers of dat ze ook in de prijsstrijd belanden door de verwachte opmars van de Lidl.

Trends: biologisch en lelijk
Op de beurs struikelde je over Organic Produce en zijn de bedrijven zonder biologische lijn bijna in de minderheid. Anders dan in Europa duurt de omschakeling naar bioproductie geen twee jaar en dat is te merken. Het gaat niet alleen om wortelen en vollegrondsteelt, maar ook om kasgroenten en steeds meer exoten. Ook het aandeel Ugly Produce neemt toe. Steeds meer bedrijven creƫren hier een aparte lijn voor, maar lang niet iedereen verkoopt dit ook onder eigen naam.

Bekijk hier de fotoreportage van de Nederlanders op de PMA.

Bekijk hier de internationale fotoreportage.