Fotoreportage: Nederlanders op de PMA 2016
Marketing
De beurs en de stands op de PMA zien er waanzinnig uit - en dat niet alleen: ook de AGF is fraai verpakt. Er is flink wat geld beschikbaar voor promotie en dat zie je er aan af. Er worden diverse materialen en unieke verpakkingen gebruikt en kostbare Disney- en tekenfilmfiguren worden ingezet om AGF ook bij kinderen aan de man brengen. Deze producten vinden hun weg naar de Amerikaanse supermarkten, waar de AGF ook in kostbare verpakkingen te vinden is. De prijs is behoorlijk en de klant heeft beperkte keus in het goedkopere segment.
Prijzenoorlog
De vraag is wat de intocht van discounter LIDL gaat doen. Die maakt in 2018 zijn entree op de Amerikaanse markt (de inkoper is al gespot) en zal naar verwachting voor flink wat opschudding gaan zorgen. De vraag is of retailers over tien jaar ook nog bereid zijn om te betalen voor de dure verpakkingen van de leveranciers of dat ze ook in de prijsstrijd belanden door de verwachte opmars van de Lidl.
Trends: biologisch en lelijk
Op de beurs struikelde je over Organic Produce en zijn de bedrijven zonder biologische lijn bijna in de minderheid. Anders dan in Europa duurt de omschakeling naar bioproductie geen twee jaar en dat is te merken. Het gaat niet alleen om wortelen en vollegrondsteelt, maar ook om kasgroenten en steeds meer exoten. Ook het aandeel Ugly Produce neemt toe. Steeds meer bedrijven creƫren hier een aparte lijn voor, maar lang niet iedereen verkoopt dit ook onder eigen naam.
Bekijk hier de fotoreportage van de Nederlanders op de PMA.
Bekijk hier de internationale fotoreportage.