Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer promotie voor Spaanse kaki's op eigen markt

Kaki's zijn van alle Spaanse fruitsoorten misschien wel de minst bekende soort onder Spaanse consumenten. Het product heeft echter momenteel veel succes op de Europese markt. De consumptie neemt in nieuwe exportmarkten elk jaar toe. Dit jaar wordt er geprobeerd om de kaki ook in Spanje zelf op de kaart te zetten. 

"2016 wordt het jaar van de kaki," zegt Rafael Perucho van PDO Ribera del Xúquer. Deze organisatie is in 1998 opgezet om veertien coöperaties in Valencia bij elkaar te krijgen. De onderneming is begonnen met een druk programma dat tot laat in januari van volgend jaar door zal lopen.



De nieuwe oogsts is net begonnen in Ribera del Xúquer in de provincie Valencia, waar de meeste teeltbedrijven van Spanje zijn gevestigd. Beetje bij beetje neemt daar de teelt van kaki's steeds meer areaal in ten opzichte van de citrusteelt. Het areaal aan sinaasappelen, mandarijnen en citroenen in Valencia is met 20% gedaald van 188.650 hectare in 2008 tot 151.240 hectare nu. Het grootste deel van het areaal dat op deze manier is weggevallen, wordt nu gebruikt voor de kakiteelt. De voornaamste reden hiervoor is omdat de citrusteelt steeds minder winstgevend wordt. Kakitelers krijgen per kilo tussen de 40 en 50 cent, terwijl er voor een kilo sinaasappelen zo'n 15 cent wordt betaald.

Dit heeft in combinatie met de internationale vraag en de promotie van PDO Ribera del Xúquer geleid tot veranderingen voor de kakiteeltsector. In 2004 was de teelt alleen nog bestemd voor de binnenlandse markt met een areaal van slechts 2.280 ha. Dit areaal is nu met een toename van 600% uitgegroeid tot meer dan 15.000 hectare.



Ook geven de statistieken een positieve indruk qua productie. Tien jaar geleden werd 20.000 ton op de markt gezet. In het vorige seizoen bedroeg dit volume 220.000 ton. Het volume voor 2020 wordt geraamd op 650.000 ton. De Rojo Brillante-variëteit heeft een stevige positie verkregen in de internationale markt, waar op dit moment 80% van de Spaanse productie wordt verkocht.

"We exporteren naar 54 landen. Dit zijn voornamelijk Duitsland, Frankrijk en Italië, maar ook landen als Saoedi-Arabië," zegt Cirilo Arnandis, directeur van PDO Ribera del Xúquer. De grootste uitdaging voor dit seizoen is om nieuwe markten open te stellen, maar de focus ligt voornamelijk op het innemen van de binnenlandse markt. "We hebben een toonaangevend product, dat echter nauwelijks bekend is in het eigen land. Daarom gaan we de promotie hiervan verbeteren." 



Merken die hun sporen achterlaten
Er zijn door middel van een marktbureau overeenkomsten getekend met bedrijven als Albal en Tiritas, waardoor hun merknaam werd verbonden aan de productcategorie. Hetzelfde gebeurt nu ook met de kaki. Het bureau heeft een originele marketingcampagne opgezet onder de slogan "Marcas que marcan" ("Merken die hun sporen achterlaten"). Ook worden de gezondheidsvoordelen van dit fruit in deze promotiecampagne benadrukt. De kaki is rijk aan vitamine en vezels, waardoor ze ideaal zijn voor mensen die kortademig zijn of kampen met hun cholesterol.

"Het is inderdaad zo dat de kaki nog niet zo bekend is in de rest van Spanje," geven woordvoerders van het coöperatie Canso de L'Alcudia toe. Deze organisatie is al begonnen met de eerste tonnen aan kaki's van dit seizoen. Naar verwachting zullen door de kakiteelt met eind januari in 2017 zo'n 18.000 tot 20.000 banen zijn gecreëerd. "Kaki's hebben zich ontwikkeld van een onbekende fruitsoort naar mogelijk een van de belangrijkste landbouwproducten van Valencia," aldus Ximo Puig van de overheid van Valencia, tijdens de officiële opening van het seizoen op 10 oktober in L'Alcudia.



De kaki is een zoete fruitsoort met een textuur en hardheid die te vergelijken is met perziken. Hij kan makkelijk met een mes worden geschild, heeft een opvallende kleur en bevat geen zaden. De kaki is overal in Spanje via retailers verkrijgbaar. Naast de relatieve onbekendheid is het grootste probleem van de kaki dat er maar een variëteit bestaat. Dit kan in de toekomst een risico zijn, als de kakiteelt zich geconfronteerd ziet met ziektes of ongedierte. Daarom werkt PDO Ribera del Xúquer samen met het Instituut voor Landbouwonderzoek in Valencia (IVIA). 

"We verrichten onderzoek naar diversificatie in variëteiten voor het geval dit ooit nodig mocht zijn. We moeten op tijd alternatieven hiervoor vinden," zegt IVIA-directeur Enrique Moltó.



Met het onderzoek wordt ook gezocht naar milieuvriendelijke methodes voor gewasbescherming.

Telers, coöperaties, bureaus en instituten werken samen om het systeem in stand te houden. Iedereen die hierbij betrokken is, is zich echter wel ervan bewust dat een belangrijke factor neerkomt op de vraag op de markt. Daarom is goede promotie van de kaki van cruciaal belang. "Als het fruit bij de consument thuis eenmaal zijn plaats inneemt, blijft het ook daar. Maar op dit moment klopt de kaki nog alleen nog maar aan de deur," aldus Cirilo Arandis.

Voor meer informatie:
Rafael Perucho Máñez
Managing Board of PDO Kaki Ribera del Xúquer
Plaza del País Valencià, 7
L'Alcúdia. Valencia. Spain
d.o.kaki@kakifruit.com
kakifruit.com

Publicatiedatum: