Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mariska de Zoete, Fruca Marketing:

"Met 1.700 hectare ijsbergsla behoren we tot de grootste Spaanse telers"

Tholen - Het nieuwe ijsbergslaseizoen is bij Fruca Marketing uit Murcia vorige week gestart. "Het heeft na maanden weer eens geregend, dus de eerste oogst was wat uitgesteld. Ik verwacht een mooie overgang van het Nederlandse op het Spaanse seizoen. Ook het paprikaseizoen is weer begonnen", vertelt Mariska de Zoete. De Nederlandse vertrok negen jaar terug op de bonnefooi met man en drie kinderen naar Spanje en werkt inmiddels alweer vijf jaar op de commerciële afdeling van de Spaanse productiegigant.


Mariska de Zoete tijdens de Fruit Attraction

Fruca Marketing werd in 1973 opgericht door de familie Cánovas, die nog altijd eigenaar is, met als citrusproducent. In 1986 werd distributie van groenten en meloenen opgestart. In 1997 bouwde het bedrijf een pakstation van 22.000 m2 met 6.000 m2 koelopslag en in 1999 startte het bedrijf met de eigen plantenopkweek. "We zitten dus in heel de keten van zaadje tot consument. Al onze productie komt van eigen teelt of van telers die naar onze maatstaven en met onze planten voor ons telen", vertelt Mariska.

Afzet door heel Europa
Het productassortiment bestaat uit slasoorten, andijvie, meloenen, watermeloenen, citrus en paprika's. "We hebben teeltlocaties in Almería, Murcia en La Mancha. In die drie regio's telen we meloenen en sla, daarnaast telen we paprika's in Almería en ook in hightech kassen vlakbij ons pakhuis in Murcia. Om het seizoen te verlengen, telen we ook nog paprika's op een areaal van 138 hectare in Marokko", vertelt Mariska. De productie is bestemd voor de volledige Europese markt. In Nederland behoort onder meer Albert Heijn tot de vaste klanten.



Het totale teeltareaal van Fruca Marketing mag op zijn minst indrukwekkend worden genoemd. Zo heeft het bedrijf 1.700 hectare ijsbergsla, 70 hectare little gems en 90 hectare (mini-)Romaine-sla. Zo'n 120 hectare teelt is ingeruimd voor de overige slaspecialiteiten. Het totale andijvie-areaal bedraagt 90 hectare en het totale paprika-areaal telt 475 hectare, waarvan 138 in Marokko en 312 hectare traditioneel in Murcia en Almeria, plus 25 ha high-tech in Murcia.

In de zomer bestaat het gros van de aanvoer bij Fruca uit meloenen en ook daarmee blaast het bedrijf een aardig deuntje mee. Zo beslaat het areaal 350 hectare gele meloenen, 450 hectare Galia, 250 hectare Cantaloupe, 70 hectare Charentais-meloenen, 40 hectare Piel de Sapo en 140 hectare watermeloenen. Het fruitareaal wordt gecomplementeerd met 679 hectare citrus, dat hoofdzakelijk bestaat uit citroenen, aangevuld met mandarijnen.



Mariska vindt het lastig een voorbeschouwing op het seizoen te geven. "De weersomstandigheden zijn vrij extreem geweest met droogte en hoge temperaturen, maar het is altijd afwachten wat het seizoen gaat brengen. Wij zijn een stabiel bedrijf en hebben klanten door heel Europa. Door onze eigen teelt en exportervaringen weten we welke specificaties er in onze afzetlanden worden verwacht!"

Voor meer informatie:
Mariska de Zoete
Fruca Marketing
Tel: +34 968 15 15 15
Mob: +34 638 105 411
Mariska.deZoete@fruca.es
www.fruca.es