Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Nele Moorthamers: "Volumes kiwi Gold binnen vijf jaar verdubbeld"

Zespri maakt opmars in Europa

De exportvolumes van Zespri kiwi's uit Nieuw-Zeeland en plantages op het noordelijk halfrond stijgen. In het seizoen 2015-2016 zette Zespri 131,6 miljoen trays af, waarvan er 117 miljoen uit Nieuw-Zeeland afkomstig waren. In seizoen 2015/2016 bedroegen de inkomsten van overzeese Zespri plantages €118 miljoen, ten opzichte van €108 miljoen in 2014-2015. Wereldwijd bedraagt de afzet €1,2 miljard. Dit seizoen wordt de Europese afzet geraamd op €384 miljoen aan Nieuw-Zeelandse kiwi's en op €77 miljoen aan Zespri fruit. Het totale volume kiwi's dat buiten Nieuw-Zeeland wordt ingekocht zal iets meer dan 11 miljoen trays groene kiwi's en 6 miljoen golden kiwi's bedragen.



Nele Moorthamers
De in België gevestigde Zespri marketingmanager Nele Moorthamers vertelt dat de kiwivolumes flink gestegen zijn. Vanuit haar kantoor in Antwerpen is Moorthamers verantwoordelijk voor de verkoop en promotie van Zespri kiwi's op het noordelijk halfrond. Op het kantoor werken 37 mensen, waarvan vijf in Moorthamers marketingteam. Het fruit komt aan in de haven van Zeebrugge, waar sinds 1985 een faciliteit gevestigd is waar Nieuw-Zeelands fruit verwerkt wordt. De faciliteit werd door een lokale ondernemer voor de voorganger van Zespri, de Kiwifruit Marketing Board, opgericht. De transittijd vanaf Nieuw-Zeeland is vier weken en de export start in mei. Voorheen werden de kiwi's samen met andere producten vervoerd maar nu niet meer. Na aankomst in de haven wordt het fruit overgebracht naar de koelfaciliteiten, waarbij de kwaliteit nauwlettend bewaakt wordt door een team van Zespri. In het magazijn worden de kiwi's die verpakt zitten in trays van 10 kilo, opnieuw verpakt in punnets van verschillende afmetingen. Het opnieuw verpakken vindt bij voorkeur hier plaats om ruimte en gewicht te besparen. Vanaf hier wordt het fruit naar een distributiecentrum gebracht van waaruit het vervoerd wordt naar bestemmingen die variëren van Europa tot China.

Volumes kiwi Gold binnen vijf jaar verdubbelen

Zo'n 70% van de Europese productie wordt binnen de EU verkocht. De rest is bestemd voor Azië, hoewel deze verhoudingen kunnen afwijken afhankelijk van de productievolumes. De diverse markten houden er verschillende verkoopmethoden op na. In Duitsland wordt 90% in de retail verkocht en is verpakt. In het zuiden van Italië daarentegen wordt zo'n 40% verkocht op markten. Moorthamers verwacht dat de volumes van kiwi Gold binnen vijf jaar tijd zullen verdubbelen. In veel Europese landen komt de kiwi voor in de top tien van meest gegeten fruitsoorten. In Spanje komt de kiwi op de zevende plaats, in België op de achtste, in Duitsland op plaats 10 en in Italië op de twaalfde plaats. Van de rijkere EU-landen is de kiwiconsumptie in het Verenigd Koninkrijk het laagst.

Publicatiedatum: