Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afspraak datadeling MSC en Portbase maakt Nederlandse havens slimmer

Mediterranean Shipping Company (MSC) en Portbase hebben een data sharing agreement ondertekend. Met deze overeenkomst maken beide partijen het mogelijk een versnelling aan te brengen in de logistieke keten van fruittransport. Het breder delen van data is goed nieuws voor branchevereniging Frugi Venta en haar fruitimporteurs die via MSC goederen de Nederlandse havens in vervoeren.

Het delen van data is geen onbekend fenomeen in de havensector. Portbase faciliteert deze datadeling via een havenbreed online Port Community Systeem (PCS). Deze overeenkomst zorgt er echter voor dat data gedeeld wordt buiten het PCS, met een ander platform. Frugi Venta, Portbase en het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP) hebben in 2016 via een pilot de samenwerking getest. De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) heeft een belangrijke rol gespeeld in het betrekken van de cargadoors en rederijen.

Portbase CEO Iwan van der Wolf: "Met deze overeenkomst kunnen we specifieke onderdelen van data van MSC die reeds beschikbaar zijn in het PCS delen met een ander platform, in dit geval het platform van Frugi Venta. Fruitimporteurs kunnen deze data goed gebruiken voor hun planning en transport naar het achterland. Waar ladinginformatie voorheen niet gesplitst kon worden aangeboden, maakt deze overeenkomst dat wel mogelijk. Het is en blijft bedrijfsgevoelige informatie die een bedrijf niet als geheel aan partijen beschikbaar wil stellen. En dat is logisch. Maar met deze overeenkomst leggen we goed vast welke data wel en niet gedeeld wordt."

Goede afspraken
Deze overeenkomst biedt mogelijkheden voor allerlei andere datadeling in de logistieke keten. Van der Wolf: "Het delen van data wordt steeds belangrijker voor het efficiƫnter maken van stromen in, om en door de havens. Door meer data te delen maken we de havens slimmer en kunnen we als Nederland de concurrentie aan met landen om ons heen. Maar daar moeten we goede afspraken over maken. Deze overeenkomst is daar een voorbeeld van." Managing Director van MSC Nederland Theo van Ravesteyn: "MSC zet zich actief in om de logistieke keten in de Nederlandse havens efficiƫnter te maken. Het beter delen van data is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. MSC wil wel dat dit veilig en betrouwbaar gebeurt. Vandaar deze overeenkomst met Portbase zodat er duidelijke afspraken zijn over welke data onder welke voorwaarden gedeeld kan worden."

Vertrouwen
Iwan van der Wolf ziet deze overeenkomst als een belangrijke stap voor toekomstige afspraken over verdere datadeling. "Datadeling gaat over vertrouwen. Goede afspraken en het nakomen van deze afspraken zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Met het NLIP kijken we daarom op dit moment naar een generieke opzet van deze overeenkomst zodat we ook met andere partijen op deze manier kunnen gaan samenwerken. Door dit soort afspraken te faciliteren en borgen ontstaat er een betere autorisatie op het delen van data. Daarmee maken we het delen van data steeds waardevoller."

Publicatiedatum: