Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"de smaak te pakken”"

Arja Hilberdink anderhalf jaar bij Looye Kwekers

Tholen – Anderhalf jaar is Arja Hilberdink aan de slag bij Looye Kwekers en ze vindt het 'helemaal goud'. Het bedrijf heeft onder haar leiding een restyling doorgemaakt en zich opnieuw gepresenteerd en er zit meer in de pijpleiding. Uitbreiding van het assortiment bijvoorbeeld.

Arja Hilberdink startte op 30 maart 2015 als algemeen directeur bij - toen nog - Looije Tomaten. Hilberdink werkte jarenlang in de financiële sector, maar groeide op in een tuindersfamilie. "Ik wilde nog één keer iets anders doen en aan de slag gaan bij een van de mooiste tomatenkwekerijen van Nederland was een enorme kans", vertelt ze. Toch was terugkeren naar de tuinbouw voor haar geen harde eis. "Ik wilde niet per sé naar de tuinbouw, maar wilde wel aan de slag met tastbare, aanraakbare goederen." En eigenlijk ziet ze dat de tuinbouw vergeleken met vroeger nauwelijks veranderd is. "De basis blijft gelijk. De plant groeit, de gewasbehandeling moet gebeuren en het draait om het product. Dat is niet veranderd."



Transitie
In achttien maanden tijd heeft de tomatenkwekerij een flinke transitie doorgemaakt. Aan de buitenkant is te zien dat de naam en de uitstraling zijn veranderd: van Looije Tomaten naar Looye Kwekers. "We telen twee producten in ons assortiment en merkten dat we geen 'corporate' merk hadden waar we ze onder konden scharen. Daar hebben we ruimte voor gemaakt", vertelt Hilberdink. De keuze voor naam Looye Kwekers hangt samen met de trots op de rol als groentenproducent. "We willen naar de consument benadrukken dat we smaakvolle tomaten kweken. Daarom is ook gekozen voor de toevoeging "Kwekers" en de gestileerde tomatenplanten in het logo." Is de toevoeging Kwekers internationaal gezien niet lastig? "We willen niet verloochenen dat we een Nederlands bedrijf zijn", antwoordt Hilberdink. "En internationaal gezien was Looije eigenlijk juist een lastigere naam. Daarom zijn we ook teruggegaan naar Looye, de oorspronkelijke familienaam."

Op het eerste gezicht minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk voor het bedrijf is de nieuw geformuleerde pay-off 'De smaak te pakken!' en de bijbehorende kernwaardes 'zinvol, stijlvol en smaakvol', een drie-eenheid die in het logo terugkomt. "Daar draait alles binnen het bedrijf om", vertelt Hilberdink. Van de presentatie op de beurzen tot de werkzaamheden in de kas." Op naaldhakken de kas in? Zo zit het niet. "Maar wel het uitdragen van onze waarden, het tonen van ons logo en het werken aan smaak en kwaliteit."



Groei
Looye teelt momenteel op een areaal van 25 hectare. Het bedrijf heeft zichzelf een sterk doel gesteld: In 2025 moeten maandelijks 33 van de 1.000 mensen in Nederland, Duitsland en België minstens 1 product van Looye kopen. Groei dus – en daar is volgens Hilberdink zeker ruimte voor. "De vraag naar de Honingtomaat is nog altijd groot. Dit jaar is onze aanvoer met 20% gegroeid. Zo'n groei moet je kunnen wegzetten in de markt en moet je bedrijfsmatig aankunnen. Daar zijn we nu aan toe. De Honingtomaat is meer dan het ras. Het gaat voor een belangrijk deel om de marketing, maar ook om de teeltwijze, de selectie van de tomaten en het uitzetten in de juiste afzetkanalen."

Volgens Hilberdink is de groei voor Looye echter niet alleen dankzij de Honingtomaat te realiseren. Ook voor andere tomaten ziet ze ruimte. "We willen niet afhankelijk zijn van 1 soort. Nu hebben we inmiddels twee soorten. Ik denk dat uitbreiding tot vier of vijf mogelijk is." In welke segmenten, dat weet ze nog niet. "Dat ligt ook aan wat op je pad komt."

Internationalisatie
Groei is volgens Hilberdink niet alleen mogelijk in verschillende producten of kanalen, maar ook in verschillende landen. "We denken aan Duitsland, Scandinavië of het Verenigd Koninkrijk, om op de lokale markt te kunnen acteren. Maar we kijken ook verder van huis – er zijn zo veel mogelijkheden."

Het is duidelijk: Hilberdink is helemaal geïntegreerd bij het bedrijf. Is het moeilijk om je plek te vinden in zo'n nieuwe sector? Dat valt mee. Ze roemt de rol van Jos Looije. "Dit bedrijf is groot geworden door zijn ondernemerschap. En ondernemerschap is ook besluiten dat er dingen moeten veranderen om je bedrijf geschikt te maken voor de toekomst. De continuïteit van het bedrijf staat centraal."

Voor meer informatie:
Looye Kwekers
Vlietboomgaard 10
2672 JA Naaldwijk
T: +31 (0)174 520 060
F: +31 (0)174 520 062
www.looye.com