Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Watermeloenradijs nu ook uit Mexico

Watermeloenradijs, een van origine Chinese radijs, wordt in Japan gegeten, maar is in de rest van de wereld nauwelijks bekend. De groente werd tot voor kort alleen in China geteeld, maar nu ook in Mexico.



Uniek in Amerika
Bórquez Export is het enige Mexicaanse bedrijf in Noord- en Zuid-Amerika dat watermeloenradijs produceert en exporteert. Het bedrijf teelt ook Chioggia-bieten en rode wortelen 'Atomic Red'. "Onze belangrijkste markt is Azië en met name Japan aangezien de producten een hoge commerciële waarde hebben, en we hebben een grote markt in Mexico", zegt Eugenio A. Lopez Bórquez, directeur van Export Bórquez.

Product voor fijnproevers
De handelaar legt uit dat de Japanners het product veel eten en het voor veel dingen gebruiken, zoals het verfraaien van gerechten. Het is volledig onbekend buiten Azië en zelfs in het continent zelf, omdat het een product is uit het hogere segment. Het bedrijf is op zoek naar nieuwe exportmarkten. "We organiseren promoties in Hong Kong en volgend jaar gaan we naar Berlijn en Moskou. Het slaat goed aan onder de Europeanen; vooral de Spanjaarden en Italianen," verzekert López.



Het is een duur product omdat het schaars is. Prijzen kunnen oplopen tot 32 euro/kg afhankelijk van de producent. "De smaak is heel bijzonder, anders dan die van radijs. Het is een product voor fijnproevers", zegt de producent. Vanwege de prijs wordt watermeloenradijs geëxporteerd per luchtvracht. "Bovendien willen de Japanners het onmiddellijk hebben. Met het vliegtuig duurt het slechts vier dagen; per boot 20."

Bórquez Export produceert 10 ton watermeloenradijs per week voor Japan, maar is op zoek naar nieuwe klanten in andere delen van Azië en de wereld. Zijn enige echte concurrent is China, het enige andere land dat ook produceert. Echter, de producent zegt dat de consument ze niet langer wil, omdat het land zwaar vervuild is.

Waarom Mexico?

Lopez vertelt het verhaal over hoe ze begonnen met het telen van dit product. Hun belangrijkste klant moedigde hem aan om het te proberen, omdat ze het niet meer wilden kopen uit China vanwege de vervuiling. "Wij verkiezen Mexicaanse producten, die schoner en natuurlijker zijn," aldus de koper.



Het klimaat en de bodem in Mexico zijn zeer gunstig voor watermeloenradijs, vergelijkbaar met de omstandigheden in China, waar ze nu worden geteeld. "Ze hebben het ook geprobeerd te telen in Nieuw-Zeeland, maar daar wordt de radijs helemaal wit. Terwijl de roze kern juist kenmerkend is," aldus Lopez.

Seizoen en klimaat
Bórquez Export produceert het hele jaar watermeloenradijs, maar de producent legt uit dat het hoogseizoen de winter is, van oktober tot maart, een periode waarin de productie en kaliber hoger is.

Lopez is zich ervan bewust dat het klimaat verandert en dat de seizoenen opschuiven. "We zouden nu herfstweer moeten hebben, maar het is nog steeds zomer. Daarom plannen we de winterproductie eerder. Het gebied waar we gevestigd zijn, is bergachtig en kouder, wat gunstig is voor ons product," zegt Lopez.



Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Tenslotte zegt de producent dat hun producten volledig op traditionele wijze worden geteeld, van planten tot verpakking, om werk te bieden aan de mensen op het platteland. Het bedrijf is maatschappelijk verantwoord en betaalt haar werknemers goed, zodat de gemeenschap met het bedrijf meegroeit, en om de Mexicanen te motiveren niet te emigreren naar de Verenigde Staten. "We willen laten zien dat we kwalitatief hoogwaardige producten kunnen leveren, die voldoen aan de strenge eisen die de Japanse consument stelt," zegt Lopez tot slot.

Meer informatie:
Eugenio A. López Bórquez
Bórquez Export Inc. S.A. de C.V.
Sonora, Mexico
M: +52 (55)4441.58.77
E: mexicomarket.corp@gmail.com
www.mex-market.com
Publicatiedatum: