Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Jaarrond zachtfruit uit Portugal, Spanje en Marokko"

Door de toenemende vraag wordt in Zuid-Europa steeds meer zachtfruit geteeld en ook fruitproducent Driscoll's ziet zijn Zuid-Europese tak momenteel sterk groeien.



Driscoll's teelt zachtfruit in Portugal, Spanje en Marokko. Nuno Simoes, directeur operations South EMEA en voormalig directeur van Driscoll's Portugal, heeft de leiding in deze regio. "Driscoll's heeft zich in 2004 in Portugal gevestigd. Om de groei van het bedrijf te waarborgen, hebben we de telerscoöperatie LusoMorango opgericht die nog steeds de voornaamste overkoepelende organisatie voor onze telers is," legt Simoes uit.
 
Portugal, Spanje en Marokko
In deze regio benut het bedrijf de verschillende productiemogelijkheden van de drie landen, waardoor een jaarronde aanvoer van zachtfruit mogelijk is. Volgens Simoes is de regio strategisch gezien van groot belang omdat deze enorme mogelijkheden biedt. "Momenteel is Marokko de grootste regio, maar ze zijn alle drie waardevol. Op dit moment groeit Marokko hard in alle zachtfruitcategorieën. In Portugal produceert het bedrijf frambozen, blauwe bessen, bramen. De productie van aardbeien vindt in Spanje en Marokko plaats. In Portugal zijn frambozen Driscoll's belangrijkste product, maar ook blauwe bessen zijn een snelgroeiende categorie. Het productiepotentieel in Marokko en Spanje is in sommige jaargetijden eveneens groot.



Hoewel het bedrijf momenteel uitsluitend conventioneel fruit produceert, ziet het de vraag naar biologisch zachtfruit groeien. "Driscoll's focust volledig op de smaak van zijn producten en heeft zich in Europa tot nu toe met name op de conventionele teelt gericht. We hebben in de Verenigde Staten echter een leidende positie op de biomarkt en we werken momenteel aan concepten om in te spelen op deze groeiende vraag," vertelt Marieke Appel, directeur marketing en communicatie.

Snelle groei
Driscoll's is van plan zijn productie in alle vier de zachtfruitcategorieën te vergroten om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Hoewel de vraag naar zachtfruit over de hele linie stijgt, zijn blauwe bessen en bramen de sterkst groeiende categorieën. 


Het huidige productaanbod van Driscoll's valt zeer goed in de smaak bij de consument, wat te danken is aan de uitstekende smaak, waarmee het aanbod zich duidelijk op de markt weet te onderscheiden. Daar waar voorheen vaak zure bramen op de markt kwamen waardoor de consument afhaakte, denken wij dat onze bramen wel goede marktkansen hebben, zolang we maar de juiste kwaliteit leveren," aldus Appel. 

Markten
Volgens Appel zijn Scandinavië, West-Europa en het Verenigd Koninkrijk van oudsher de belangrijkste afzetmarkten maar het bedrijf bedient momenteel de gehele Europese markt. Hoewel de lokale markt in de productielanden niet Driscoll's voornaamste afzetgebied is, onderzoekt het bedrijf hier wel zijn kansen, omdat deze markt goede mogelijkheden voor een jaarronde aanvoer biedt.




Simoes legt uit dat de concurrentie op de zachtfruitmarkt groot is wat zowel uitdagingen als kansen met zich meebrengt. Toch kan men ook leren van de concurrentie. "Onze manier van concurreren is het leveren van een beter product en dan ook nog eens jaarrond," vervolgt Appel. We zijn niet bang van de concurrent en denken dat onze kansen liggen bij het ontwikkelen van ons aandeel in de hele sector dan alleen binnen één segment."

Fruit Attraction
Driscoll's zal deelnemen aan de vakbeurs Fruit Attraction. Het merk frist momenteel zijn imago op waarbij de emotionele beleving van het product centraal staat. Zachtfruit is overduidelijk een 'blije' productgroep, aangezien recent onderzoek heeft uitgewezen dat 85% van de consumenten gelukkig wordt van zachtfruit. Het wordt dus tijd om dit ook in het Driscoll's merk tot uitdrukking te laten komen met een nieuwe look en uitstraling.


Het bedrijf verwacht dit jaar meer bezoekers tijdens Fruit Attraction en heeft daarom een grotere stand. "De beurs is de gelegenheid bij uitstek om de banden met onze partners in de regio aan te halen, evenals met die uit andere landen," vertelt Appel.

"Onze Spaanse telers bezochten de beurs doorgaans al en dit jaar zullen er ook een aantal Portugese en Marokkaanse telers aanwezig zijn. De beurs trekt niet alleen handelsorganisaties maar ook producenten," aldus Simoes.

Driscoll's is te bezoeken in stand 7E05B tijdens Fruit Attraction.


Voor meer informatie:
Driscoll's
Bijster 26, 4817 HX Breda (Office EMEA)
Nuno Simoes
Marieke Appel
E: mappel@driscolls.eu
www.driscolls.eu
Publicatiedatum: