Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeimarkt voor vervoerders koel- en vriescontainers

Dat de containervaart het de laatste jaren moeilijk heeft, is inmiddels duidelijk. Toch zijn er ook niches in de containervaart die gunstige prognoses laten zien. Drewry, een onderzoeksbureau uit het Verenigd Koninkrijk, concludeerde dat het vervoer van koel- en vriescontainers – reefers geheten – tot 2020 met gemiddeld 2,5 procent per jaar gaat groeien. Voor Nederland als draaischijf in de Europese import en export van voedingsmiddelen is dit goed nieuws.

Nederland draaischijf in de cold chain
Nederland en de haven van Rotterdam vormen een belangrijke hub in het vervoer van verse voedingsmiddelen. Nederland is wereldwijd de op één na grootste exporteur van agrifood-producten. De export vertegenwoordigde in 2015 een waarde van in totaal 82,4 miljard euro. Dat de positie van Nederland in de cold chain blijkt uit het feit dat zeven bedrijven uit de top 10 van logistiek dienstverleners met koelhuizen in Nederland hun grootste vestigingen hebben

​Markt ziet nog volop kansen

Ondernemers spelen in op de kansen in deze groeimarkt. Kloosterboer is dit jaar gestart met de bouw van een nieuw logistiek centrum in de Rotterdamse Eemshaven. Deze uitbreiding heeft een capaciteit van 40.000 temperatuur gecontroleerde palletplaatsen en kan jaarlijks in totaal ongeveer 400.000 pallets afhandelen. Op de Tweede Maasvlakte werkt Eurofrigo aan een uitbreiding. In het Financieel Dagblad van vandaag zegt directeur Derk van Mackelenbergh: "De reefermarkt is weliswaar een nichemarkt, maar wel belangrijk voor Rotterdam en een met een hogere toegevoegde waarde dan bij de gewone containers."

Nog aantal obstakels te overwinnen

Voor de positie van Nederland in de Europese logistieke keten is het van belang dat de focus de komende jaren ligt op efficiëntere processen. Aandachtspunten daarbij zijn de hoge inspectiekosten van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en de samenwerking in de logistieke keten.

Bron: TLN
Publicatiedatum: