Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinese consumenten willen natuurlijke, biologische producten

Chinese consumenten willen meer betalen voor voedselproducten zonder ongewilde ingrediënten en zijn actief op zoek naar natuurlijke, biologische producten. Dit creëert ruimte voor groeiende verkoop voor voedselproducenten en retailers.

Chinese consumenten volgen steeds vaker gespecialiseerde diëten bestaande uit biologische producten, producten met weinig vetten, weinig koolhydraten of diëten waaruit ingrediënten op basis van gevoeligheid, allergieën of persoonlijke overtuigingen worden uitgesloten. Ongeveer 70% van de respondenten in Nielsen's nieuwe Global Health and Ingredient-Sentiment Survey gaven aan dat ze een dieet volgen dat de consumptie van bepaalde producten of ingrediënten limiteert of belet. Dit is hoger dan het wereldwijde gemiddelde (64%). Hiernaast geeft 82% aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor producten zonder de ongewilde ingrediënten, wat eveneens hoger is dan het wereldwijde gemiddelde (68%). 

"Consumenten willen op een manier eten die past bij hun dieetwensen, maar dit kunnen ze niet alleen. Ze hebben hulp nodig van voedselproducenten die producten aanbieden die gericht zijn op gevoeligheid voor bepaald voedsel en andere gespecialiseerde diëten. Ook hebben consumenten hulp nodig van retailers die producten in de schappen hebben die aan een grotere variëteit wensen van consumenten kunnen voldoen," zegt Yan Xuan, voorzitter van Nielsen Greater China. "Dit is een grote kans voor retailers en producenten maar zelfs binnen individuele markten werken niet alle producten voor iedereen. Retailers en producenten moeten segmenten vinden die groot potentieel hebben en zorgen dat dit goed aangepast wordt aan wensen van de consument."

Wel of niet eten, het waarom achter de aankoop
Omdat het bewustzijn van Chinese consumenten van hun gezondheid toeneemt, hebben ze meer aandacht voor de ingrediënten in het eten en drinken wat ze consumeren (79%). Over het algemeen houden Chinese consumenten van producten met weinig vet (35%), weinig koolhydraten (35%), weinig natrium (35%) en ze zijn zich meer bewust van suiker in het voedsel (23%). Consumenten zouden graag willen dat er meer geheel natuurlijke producten (67%), biologische producten (55%) en producten vrij van genetisch gemodificeerde organismen (52%) in de schappen liggen. De meest ongewilde ingrediënten zijn: kunstmatige ingrediënten zoals kunstmatige smaakstoffen (73%), conserveermiddelen (73%), kleurstoffen (71%), zoetstoffen (58%), antibiotica of hormonen in dierlijke producten (63%) en genetisch gemodificeerde organismen (57%). 

De meeste consumenten kiezen ervoor bepaalde producten niet aan te schaffen omdat ze denken dat deze slecht zijn voor hun gezondheid. Ook zien consumenten voedselproducten als natuurlijke medicijnen. Ongeveer 73% van de Chinese respondenten gaf aan actief dieetkeuzes te maken om gezondheidsrisico's zoals obesitas, diabetes, een hoog cholesterolgehalte of hypertensie te voorkomen. 

De sleutel tot succes: luisteren naar wensen van consumenten
De toegenomen wensen van consumenten voor gezond voedsel creëren mogelijkheden voor voedselproducenten en retailers om groei te realiseren. 77% van de Chinese consumenten voelt zich goed bij bedrijven die transparant zijn over waar producten geproduceerd zijn (73% wereldwijd) en 70% van de Chinese respondenten winkelt liever bij retailers die een variëteit aan producten gericht op dieetwensen aanbieden (57% wereldwijd). Er wordt echter nog niet geheel voldaan aan de wensen van consumenten, aangezien maar 40% van de respondenten helemaal tevreden is met het huidige aanbod aan gezonde producten.

Yan Xuan: "De consumptie upgrade die plaatsvindt in China heeft te maken met het toenemende streven naar gezondheid en veiligheid. Volgens ons onderzoek zijn deze twee factoren de belangrijkste factoren die meespelen in beslissingen over wat te kopen. Prijs zal niet meer zo belangrijk zijn als kwaliteit en gezondheid. De urbanisatie in China neemt toe, de middenklasse groeit, kwaliteit van leven neemt toe en jonge mensen worden de voornaamste consumenten. Daarom zouden producenten en retailers deze kans met beide handen moeten aangrijpen en hun marktstrategieën hierop moeten aanpassen."

"Chinese consumenten willen voedingsproducten kopen die goed zijn voor hun gezondheid, maar dit kunnen ze niet alleen. Het is belangrijk dat voedselproducenten en retailers een omgeving creëren waarin mensen gezond kunnen eten, met voldoende voedsel van hoge kwaliteit in de schappen."

Voor meer informatie, bezoek www.nielsen.com.
Publicatiedatum: