Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leonard Kampschoer, Fruitmasters:

“Positief is dat de hele fruitwereld nu zoekt naar nieuwe markten”

Tholen - De hardfruitsector investeert in vernieuwing, maar staat nog steeds onder druk door de concurrentie van de lage loon landen op de exportgebieden. Commercieel directeur Leonard Kampschöer van FruitMasters luidt - in het vakblad Primeur dat vorige week verscheen - de noodklok. "Het valt niet uit te leggen dat er zoveel Europees geld geïnvesteerd wordt in lage loon landen, waardoor de West-Europese telers worden gedwongen onder kostprijs te werken. Dat kan nooit de bedoeling zijn!"



Hoe kunnen wij ons onderscheiden van de Poolse 'invasie'?
Dat doen we onder meer met clubrassen, waarmee een hoogwaardig kwalitatief product ondersteund wordt met een goede marketing. Polen teelt puur op prijs en daardoor zullen wij daar ook nooit clubrassen gaan telen. Wij willen ons onderscheiden met kwaliteit. Maar ook met een paradepaardje als Elstar kunnen we ons onderscheiden. Dit blijft een geweldige appel. Dat bleek afgelopen seizoen ook wel toen het seizoen werd geëindigd met prijzen rond de 1,50 euro. Helaas waren de prijzen over het hele seizoen maar zozo. Belangrijk is wel dat de oude opstanden Elstar worden vervangen. Vernieuwde aanplant geeft 95 procent Klasse I, terwijl dat bij de oude opstanden maar 60 procent is. Er staan nog veel oude bomen die de telers willen verjongen, maar dan moet de financiële armslag daar ook voor worden gecreëerd. Het gezamenlijk initiatief met de Nederlandse retail om de Nederlandse Elstar te promoten via de 'Elstar Altijd Raak' campagne, maar ook met de Conference-promotie zie je dat er met beter fruit in de winkel ook meer wordt verkocht.

Hoe is de export van Conference-peren naar China dit jaar verlopen?
We zijn al jaren actief bezig met het ontwikkelen van nieuwe markten waaronder China. We zien nog altijd veel potentie in China, maar het is geen markt die even de Russische markt - die goed was voor 200 miljoen kilo uit de Benelux - vervangt. De Chinese consument moet het importproduct eerst leren kennen. Nederland staat bij de Chinezen hoog aangeschreven wat betreft productveiligheid, maar er zal fors moeten worden geïnvesteerd in tastings om het product bekend te maken. Daarvan zien we het belang op de winkelvloer. Tot nu toe komen deze inspanningen hoofdzakelijk van The Greenery en Fruitmasters. Het heeft me verbaasd dat de sector daar niet meer in heeft geïnvesteerd. Er vinden wel veel kennisuitwisselingen plaats maar actieve marketingondersteuning ontbreekt compleet. Volgens mij zou de overheid ons op dit vlak nog veel meer kunnen ondersteunen met de gedachte onze Nederlandse producten goed aan de man te brengen in deze nieuwe markten. De telers in Europa worden nog steeds getroffen door de Russische boycot, maar als iemand daarover praat, wordt er amper naar geluisterd. Omdat diegenen waarmee je praat er financieel geen last van heeft. Alle Europese telers zijn nog steeds de klos van de politieke boycot. Brussel zou zich nu moeten laten gelden bij het ondersteunen van de export naar nieuwe markten. Dat is veel belangrijker dan alleen interventiemaatregelen, waarvan de teler niet kan bestaan."

Het hele artikel lezen? Neem nu een jaarabonnement en wij sturen u het september-nummer nog gratis toe!