Mercedes-Benz onthult Urban e-truck
Motor
De getoonde auto heeft een vloeistofgekoelde asynchrone 125 kW driefasemotor aan beide kanten van de aangedreven as. De door ZF geleverde as heeft een toegelaten aslast van 11,5 ton en krijgt super single banden in de maat 495/45 R 22.5.
Exploitatiekosten
De getoonde Urban eTruck kan 18 ton lading meenemen een kan met een volle batterij een afstand tot 200 kilometer rijden. Mercedes-Benz verwacht in 2018 met serieproductie te kunnen beginnen. Rond 2020 moet de productie op volle kracht draaien. De prijs ligt naar verwachting hoger dan een een vergelijkbare truck met dieselmotor, maar bij de presentatie werd gewezen op de lagere exploitatiekosten.
Grid
Om te voorkomen dat een vlootbeheerder bij het laden de omgeving zonder stroom zet, is voor het laden van batterijen 'vehicle2grid' bedacht. Bij die techniek wordt gebruikgemaakt van netwerken van stationaire batterijen. Ook de batterijen van stilstaande voertuigen maken daarvan deel uit. Mercedes-Benz zelf participeert in een opslagplaats voor reservebatterijen die in een grid dienst doet.
Meer elektrisch
De Duitse autobouwer toont de komende dagen meer elektrische voertuigen in Hannover. Op de stand staan de lichte elektrische vrachtauto van het merk Fuso, een volledig elektrische stadsbus en de twee weken geleden gepresenteerde elektrische Sprinter met automatisch 'magazijn' achterin en drones voor bezorging van pakketten in de directe omgeving van de auto.