Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Weinig hinder minimumloonregeling Frankrijk onder Nederlandse vervoerders

Het Franse minimumloon is sinds 1 juli een feit en is nu tweeënhalve maand onderweg. De vertegenwoordiger van Transport in Nood in Frankrijk wordt dagelijks gebeld door de Franse autoriteiten, wat aangeeft dat de voorspelde controles plaatsvinden.

Vooralsnog zijn Nederlandse bedrijven zijn nog niet echt in de problemen gekomen. Na het aantonen van de verplichte documentatie konden zij hun weg vervolgen. Buitenlandse bedrijven en Nederlandse bedrijven met buitenlandse vestigingen hebben wel te maken met intensievere controles. In hun geval moet waterdicht aangetoond worden dat de chauffeurs het minimumloon ontvangen voor de gewerkte uren in Frankrijk. Het niet hebben van de verplichte documentatie in de vrachtauto leidt in de meeste gevallen achteraf tot een dwingend verzoek vanuit Frankrijk.

Van een aantal Nederlandse bedrijven hebben wij Franse brieven mogen inzien waarin gevraagd wordt om de verplichte documentatie alsnog aan te leveren samen met de arbeidscontracten, loonstroken en betalingsbewijzen. Wordt dit niet aangeleverd binnen 14 dagen, dan wordt er direct een boete opgelegd van minimaal 2.000 euro.

Het komt ook voor dat bedrijven niet mogen laden of lossen bij een bedrijf in Frankrijk, omdat de chauffeur de verplichte documenten niet op orde heeft. Volgens de wet zijn de ontvangers en opdrachtgevers ook medeverantwoordelijk voor het voldoen aan de 'Loi Macron'. Om deze reden kunnen zij eisen alleen samen te werken met Transportbedrijven die aan alle eisen voldoen.

Bron: Transport in Nood
 
Publicatiedatum: