Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steeds meer consumenten vinden hun weg naar de boomgaard

Zaterdag 24 september Landelijke Appelplukdag

De nieuwe oogst van Hollandse appelen en peren is volop in gang. Op veel fruitbedrijven mogen consumenten zelf een dagje fruit komen plukken. "De bekendheid en bezoekersaantallen van deze plukdagen nemen ieder jaar toe," zegt fruitteler Carlos Faes van Philips Fruittuin in Eindhoven. "We zijn ooit gestart met één plukdag waar een tiental mensen op af kwam. Nu zijn we drie zaterdagen achter elkaar open en ontvangen we vele duizenden mensen in onze boomgaard, tot wel 6000 man per dag. Sommigen komen zelfs met een kruiwagen."



Passie voor fruitteelt
Jaarlijks op één zaterdag in september stellen fruittelers hun boomgaard open voor het publiek tijdens de Landelijke Appelplukdag. Dit jaar delen ruim 40 fruittelers in heel Nederland op deze manier hun passie voor de fruitteelt. Fruitteler Faes: "Zo laten we zien hoeveel zorg en handwerk we in ons fruit stoppen, en hoe trots we zijn op onze oogst." Branchevereniging Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) verzorgt de publiciteit voor de Landelijke Appelplukdag, die dit jaar plaatsvindt op zaterdag 24 september. In 2015 vonden meer dan 35.000 consumenten hun weg naar de Hollandse appel- en perenboomgaarden.

Trend voedsel van eigen bodem
Onder consumenten groeit de belangstelling voor de herkomst van hun voedsel. Het is echt een trend om mee te doen aan jaarlijkse evenementen zoals de Boerderijdagen en Kom in de Kas. Ook supermarkten spelen steeds meer in op de belangstelling voor Hollandse producten, bijvoorbeeld met Hollandse vlaggetjes in hun advertenties of op productstickers.

Hollandse appel stijgt in populariteit
Consumenten kopen ook steeds vaker producten van eigen bodem. Zo is de Hollandse Elstar onverminderd populair. Was voorheen één op de vier gekochte appelen een Hollandse, nu is dat één op de drie.

Bron: NFO
Publicatiedatum: