Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Morren, sectoreconoom ABN Amro, over de retailmarkt:

"Haal de versbeleving naar de voorgrond, geen diepvriespizza's"

Tholen – "Hoe blijft de voedingsmiddelenproducent relevant in deze veranderende wereld?" Over dat vraagstuk boog sectoreconoom Rob Morren van ABN Amro zich tijdens het MFC-Event in Gorinchem. "Voeding blijft stijgen op de interesseladder van de consument. Daarbij staat vooral de eetbehoefte zelf centraal, niet zozeer het verkoopkanaal", constateert Rob.


Voordracht Rob Morren tijdens MFC-Event 2016 op 19 september 2016. Thema voordracht: 'Veranderingen bij consumenten en retailers: hoe blijf je relevant?' Op dat event waren andere sprekers en bedrijven aanwezig. Benieuwd welke? Bekijk de fotoreportage hier.

Omzet out-of-home-kanalen stijgt flink
"Door het gestegen consumentenvertrouwen geeft Jan Modaal meer uit aan voeding", merkt Rob op. "Vooral out-of-home-kanalen maken een flinke groei door. Daar werd 1,8 procent meer omgezet, met een totaal van 17,7 miljard euro, 30,9 procent van de totaalomzet van al het eten en drinken in Nederland. Ook de at-home-kanalen maken een bescheiden groei door van 1,0 procent. Nu de crisis over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn, is de consument weer meer geneigd om A-labels boven huismerken te verkiezen."

Geen doelgroep is hetzelfde
"De kanalen waar consumenten hun producten kopen veranderen in rap tempo. Voor de consument is de eetbehoefte belangrijker dan de plek waar hij deze koopt. Voor hem is het irrelevant of een restaurant, pompshop of supermarkt die kan invullen. Voor retailers is het daardoor een enorme uitdaging om potentiële klanten aan te spreken, zeker omdat de doelgroepen onderling ook nog een hoop verschillen. Een millennial heeft andere behoeften dan Generatie X of een babyboomer."

Eerlijkheid loont
Retailers doen er goed aan om hierbij een adviserende rol op zich te nemen, is Rob van mening. "Enerzijds geboren uit noodzaak: voeding ligt door de huidige strenge regelgeving onder een vergrootglas, wat maakt dat retailers goed moeten opletten wat zij communiceren over hun producten. En anderzijds omdat consumenten steeds meer waarde hechten aan transparantie en doelbewust op zoek zijn naar eerlijk advies. Britse supermarktketen Tesco deed dat onlangs met een stoplichtsysteem op hun verpakkingen. Daarmee hebben klanten direct inzichtelijk of het product een bewuste keuze is."

Denken in maaltijdcomponenten
Met de toegenomen blurring in het foodlandschap kunnen retailers zichzelf op de kaart zetten door te denken in maaltijdcomponenten, betoogt Rob. "Je kunt als keten premium diepvriespizza's aanbieden, maar waarom zou je dat niet doen met verse eigen steenoven pizza's bij het entree van de winkel? Haal de versbeleving naar de voorgrond, dáár liggen ook de marges!"

Voor meer informatie:
Rob Morren
Sector Banker Food
ABN Amro
T. 020-344043
insights.abnamro.nl