Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consument snakt naar accurate productgegevens via smartphone"

Steeds meer consumenten zoeken via hun mobieltje naar bijvoorbeeld allergeneninformatie over een bepaald product in het supermarktschap. Ruim 10 procent van de zoekopdrachten levert geen of incorrecte informatie op. GS1 US en Canada hebben nu de handen ineen geslagen om ervoor te zorgen dat zoekopdrachten via mobiele toestellen altijd het juiste resultaat opleveren.



Consumenten zoeken in de winkel steeds vaker met het mobieltje in de hand naar productinformatie, bijvoorbeeld over allergenen of de nutritionele waarde van ingrediënten. Het opzoeken van productinformatie om er achter te komen of je allergisch bent voor bepaalde ingrediënten kan echter veel frustratie opleveren.

10% zoekopdrachten levert gebrekkige info op

Uit onderzoek door Auto-ID Lab in opdracht van de B2C Alliance blijkt dat ruim 10 procent van alle zoekopdrachten geen, gebrekkige of verouderde productinformatie oplevert. Die informatie is er wel, maar komt te vaak niet op de juiste manier van de producent bij de eindgebruiker, in dit geval de naar informatie zoekende en snakkende consument.

Volgens Sanjay Sarma, professor in mechanical engineering aan het MIT en medeoprichter van het Auto-ID Lab, stelt het aantal mensen dat online informatie zoekt en winkelt via hun smartphone jaarlijkse met honderden procenten groeit, zonder dat er vertraging in de groei lijkt op te treden. Even ter vergelijking: 71 procent van alle Nederlanders heeft in 2015 goederen of diensten online gekocht. Ons land behoort daarmee volgens het CBS tot de top 5 van de 28 EU-lidstaten.

Smartphone is zesde zintuig

De smartphone is ons nieuwe zesde zintuig. Waar zijn we zonder onze smartphone of tablet? Nederlanders gebruiken hun smartphone alleen al in relatie tot (online) winkelen voor productinformatie, geld overmaken en zoeken naar bedrijfsgegevens. Een kwart van de smartphonegebruikers zoekt naar productinformatie. De toekomst van (online) winkelen ligt dus in de handen van consumenten. Letterlijk.

Consumenten willen met hun smartphone aanvullende productinformatie krijgen. Sanjay Sarma zei jaren geleden al eens: 'Het niet kunnen vinden van de juiste productinformatie is net zoiets als met je auto ergens naartoe willen rijden, alleen 40% van de straten staat niet in Google maps.' Dat kan niet meer in deze digitale wereld. Dat vinden GS1 US en GS1 Canada ook.

Noodzaak accurate productinfo
GS1 US en GS 1 Canada zijn aan de slag gegaan om aan de groeiende noodzaak van accurate productinformatie tegemoet te komen. Met 12 initiatiefnemers zoals operator AT&T; netwerkaanbieder Cisco; de Coca-Cola Company; IBM; Johnson & Johnson; Kraft Foods; Kroger; het Massachusetts Institute of Technology's Auto-ID Lab; Microsoft; PepsiCo; Procter & Gamble. Samen zijn deze concerns goed voor honderden miljarden dollars aan mondiale verkopen, zo schrijft de website Point of sale.

Met de bedrijven hebben GS1 US en Canada werkgroepen opgezet die diverse scenario's moeten uitwerken. Over hoe je nu gewenste productinformatie altijd op dezelfde wijze bij consumenten krijgt, ongeacht of het op een verpakking is of via een mobiele app. En ook vragen als bijvoorbeeld hoe een ouder geholpen kan worden bij het zoeken naar allergene informatie, een consument die wil weten of een product teruggeroepen is, of een milieubewuste klant die meer wil weten over de oorsprong van een product komt aan de orde. Kern daarbij is dat consumenten er zeker van moeten kunnen zijn dat de gebruikte data betrouwbaar zijn.

GS1 NL: DatakwaliTijd 2.0
Ook GS1 NL werkt aan verbetering van het proces om de juiste product- en logistieke informatie op de juist plek te krijgen. Dat komt samen binnen het programma DatakwaliTijd 2.0 voor kwalitatief betere data. Het betreft de kwaliteit van alle logistieke en alle etiketinformatie van en op elk product dat in Nederlandse supermarkten en drogisterijen te vinden is.

Online moet een consument exact dezelfde etiketinformatie kunnen vinden als op het fysieke etiket, nu mensen hun online aankoopbeslissingen steeds vaker op etiketgegevens baseren. Zit er bijvoorbeeld iets in waar ze allergisch voor zijn? 100 procent datakwaliteit is bij zowel nieuwe als gewijzigde informatie nog meer dan voorheen een vereiste, nu het gaat om voor de consument gewenste en soms essentiële informatie.

Bron: GS1
Publicatiedatum: