Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afzet Zespri in China groeit jaarlijks 20-30%

Terwijl veel bedrijven voor het eerst naar Azië kijken als potentiële markt, zijn er ook enkele bedrijven die zich al langer op deze markt begeven en hun banden met de regio aan het versterken zijn. Zespri is één van deze bedrijven en is de afgelopen jaren flink doorgedrongen in de Aziatische markt. Het bedrijf blijft uitbreiden in bestaande markten, en ontdekt tegelijk nieuwe markten. 

Jaarlijks 20-30% groei

Simon Limmer, COO van Zespri: "We blijven sinds enkele jaren significante groei zien in China met een jaarlijkse groei in volume van 20 tot 30%. Er is ook een aardige toename in volumes aan SunGold die naar China gestuurd worden. In Japan, wat al jarenlang de hoeksteen van de Nieuw-Zeelandse afzet is, is er ook groei en we verwachten dat dit de komende jaren doorzet."



Positief
Naast Japan en China, die qua volume vergelijkbaar zijn, zegt Limmer dat de vooruitzichten in geheel Zuid-Oost Azië positief zijn. "Er zijn erg goede mogelijkheden bij een handjevol verschillende markten zoals Zuid-Korea, waar het seizoen geweldig was dit jaar. We beginnen de voordelen van de vrijhandelsovereenkomst te zien nu het speelveld op één lijn is met andere landen zoals bijvoorbeeld Chili, waar al enkele jaren geen importtarieven meer golden. De groei in Taiwan was ook groot."

Fruitday

Zespri dringt verder door in China met nieuwe relaties met Chinese importeurs. Deze week hebben ze een samenwerking met Fruitday aangekondigd, die nu een directe verdeler wordt van Zespri.

Made in China

Het duurt nog wel even voordat Zespri daadwerkelijk kiwi's zal gaan telen in China. Limmer: "We zitten nog in het voorbereidingsproces. We werken samen met Chinese partners om de standaard van de binnenlandse kiwi te verhogen. In dit proces bouwen we ook relaties op vanuit een wetenschappelijk perspectief aangezien we de groeiomgeving zo goed mogelijk willen begrijpen en op zoek zijn naar de meest geschikte variëteiten. We moeten dus niet enkel overtuigd zijn dat de kwaliteit voldoende is voor het merk, maar we moeten er ook voor zorgen dat Chinese klanten die het product al kopen open staan voor een 'Made in China' product."

Zespri is zich er al lang van bewust dat de volumes en kwaliteit van binnenlandse kiwi's toenemen. "De branding wordt ook steeds beter, wat voor ons zowel een mogelijkheid als een bedreiging is. We hebben voordeel van de omgekeerde seizoensgebondenheid in Nieuw Zeeland en we zijn ook overal wel gewend aan concurrentie."

Rode kiwi's: er zijn mogelijkheden
Ondanks het feit dat rode kiwi's al enkele jaren getest worden, heeft Zespri nog geen commerciële volumes geproduceerd. Limmer: "We moeten er zeker van zijn dat alle eigenschappen en karakteristieken goed zijn voor we een nieuw product op de markt brengen zowel agronomisch als wat betreft oogst, maat, opslag en productiekosten. Rode kiwi's zijn erg vatbaar voor de PSA-ziekte en er zijn ook opslagproblemen, maar we erkennen en zien wel dat er een mogelijkheid is voor rode kiwi's op de markt."

Uitdaging

Een andere uitdaging in de Chinese markt is de bescherming van intellectuele eigendommen, aangezien de image en reputatie van het merkt sterk in verband worden gebracht met de kwaliteit van het product. Limmer: "Er zijn wat ontwikkelingen geweest in China hieromtrent, en er is zeker de wil en motivatie voor verandering maar hier is tijd voor nodig. Het belangrijkste is dat de klant leert wat authentiek is, zodat ze zeker kunnen zijn dat wat ze kopen ook daadwerkelijk van de juiste kwaliteit en veiligheid is. Sociale media kunnen hier een belangrijke rol in spelen."

Voor meer informatie:
Rachel Lynch
Zespri International Limited
Tel: +64 7 572 7757
Email: rachel.lynch@zespri.com
Publicatiedatum: