Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nomisma's analyse van de biologische groenten- en fruitverkoop

Waarom biologische groenten en fruit het goed doen, werd onderzocht door Nomisma en gepresenteerd op vrijdag 9 september 2016. Dit vond plaats op Sana, de beurs gewijd aan biologisch en gezond, georganiseerd door Ccpb 

Op basis van de gegevens van de verkoop van vaste gewichten in warenhuizen en supermarkten (87% detailhandelsbestedingen), blijkt dat in 2012-2015 de sector in waarde steeg met 16,8%, terwijl dit jaar een stijging van 17,6% ten opzichte van 2015 wordt verwacht tot een waarde van iets meer dan 100 miljoen euro.

FreshPlaza's fotoreportage van Sana.


Silvia Zucconi van Nomisma tijdens de Ccpb beurs.

Het populairste product is vers fruit (exclusief vers gesneden) met 49 miljoen euro en een aandeel van 5,8% van het segment, een stijging van 37,8% ten opzichte van 2012 en 26% ten opzichte van vorig jaar.

Fruit wordt gevolgd door verse groenten met een totale waarde van 34 miljoen euro. Het segment groeide met bijna 30% in vier jaar en met 17% in vergelijking met 2015.

Voor het vers gesneden segment is er een groot verschil tussen groenten en fruit. Vers gesneden groenten heeft een waarde van bijna 17 miljoen euro en is tot op heden 47,7% toegenomen en 20,7% respectievelijk ten opzichte van 2012 en 2016. Het vers gesneden fruit is slechts € 103.000 waard. Het aandeel daalt sterk (-85,9% ten opzichte van 2012 en -52,4% ten opzichte van vorig jaar.)

Uit de gegevens van Nomisma blijkt dat van januari tot juni 17.423 ton biologisch fruit werd verhandeld + 17% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkste producten waren citroen (40%), sinaasappel (15%), banaan (12%) en appel (10%).


De biologische groenten- en fruitverkoop in warenhuizen, supermarkten, discounters en LSP van januari tot juni 2016. 
Klik hier voor een uitvergroting van de grafiek. (grafiek Nomisma met de gegevens van Nielsen)

In dezelfde periode werd 13.387 ton aan biologische groenten verkocht: + 19% ten opzichte van vorig jaar, waarvan 22% aardappel, tomaten (19 %), wortelen (19%), gedroogde ui (16%) en courgette (12%) tot de top vijf van de omzet behoorde.

Nomisma heeft de aankopen van deze producten onderzocht. Zo blijkt dat in de afgelopen 12 maanden, 3 van de 4 gezinnen (74%) tenminste eenmaal biologisch vers fruit of verse groenten kocht. Na olijfolie van de eerste persing zijn groenten en fruit de twee meest gekochte biologische producten. Onder degenen die biologische producten koopt, zou 29% willen dat er meer biologisch fruit op de planken komt en wil 26% meer groenten.

FreshPlaza's fotoreportage van Sana


Een moment tijdens Sana 2016.


Ook de aankoopkanalen, het profiel van de consument en de koopcriteria zijn onderzocht. 43% van de consumenten koopt biologische producten in warenhuizen en supermarkten, 26% rechtstreeks van de producent, 12% in biologische winkels en 10% in kleine winkels niet gespecialiseerd in biologische voeding discountwinkels (5%) of via internet (2%).

Maar wie koopt er nu biologische groenten en fruit? Zoals blijkt uit de grafiek hieronder is voor de Italianen de reden om deze producten te kopen afhankelijk van hun eetgewoontes, inkomen (de consumptie stijgt met het inkomen), het opleidingsniveau (de consumptie stijgt met het niveau), werk en familie omstandigheden.


Het profiel van de Italiaanse consument van biologische groenten en fruit. Klik hier voor de uitvergroting van de grafiek. (grafiek Nomisma met de gegevens van ICE-Sana 2016)

Maar waar letten consument op bij de aankoop van een biologisch product? 29% let op de seizoensgebondenheid en 27% let op de Italiaanse herkomst. Slechts 13% van de biologische consumenten let op de laagste prijs en 12% vindt het uiterlijk belangrijk.

FreshPlaza's foto reportage van Sana

Retailers en producenten
De beurs werd eveneens bijgewoond door afgevaardigden van retail- en productiebedrijven.

"Claudio Mazzini, verkoopmanager van de sector groenten en fruit van Coop: "De gemiddelde prijs van biologisch is twee keer die van conventionele groenten en fruit. Bij Coop testen we de verkoop van losse producten om de verpakkingskosten te elimineren." Bij Coop Italië zijn groenten en fruit goed voor 5% van de omzet in waarde 2,5% in volume, zegt Mazzini, "maar we hebben gezien dat dit met een mooie lay-out stijgt naar 8-9%. Om het biologische segment te verbeteren, moeten we de gemiddelde kwaliteit van de producten verbeteren, het prijsverschil tussen biologische en gangbare producten verminderen en de producenten aan grondige controles onderwerpen omdat de grotere marge voor biologische producten misbruik bevordert.

"PaoloPari, directeur Almaverde Bio: "Hoewel de markt groeit, is het nog onmogelijk om de kosten terug te brengen. Dit voorjaar was het voor steenfruittelers een nachtmerrie om te vechten tegen bladluizen en rot. Het biologisch product zou iets meer moeten kosten, omdat het moeilijker is om te cultiveren. Op het niveau van de winkelketens worden biologische producten minder goed gepresenteerd als gangbare producten."

Tom Fusato, Brio verkoop manager, vertelde dat de prijsvergelijking tussen conventionele en biologische producten niet correct is. Om te groeien, moet de productieketen ethisch handelen en meer garantie kunnen geven. Het marktaandeel in Italië van plantaardige bio is slechts 3%. Dit is door de inefficiëntie in de keten en omdat het rendement lager is. Binnenkort doet Nomisma een onderzoek naar correcte en vergelijkbare gegevens over de verkoop van biologische producten. "
 
Gianmarco Guernelli, inkoopmanager voor Conad: "Veel consumenten vragen ons hoe we de kwaliteit van de biologische producten controleren. Daarom moeten we een manier vinden om onze consumenten deze garantie te geven." Een aantal dagen geleden lanceerde Conad daarom het nieuwe merk VersoNatura met een biologische afdeling.

FreshPlaza's fotoreportage van Sana
Publicatiedatum: