Schepen Hanjin toch gelost
Korean Air Lines, de grootste aandeelhouder van Hanjin, investeert 60 miljard won (54 miljoen dollar) in de rederij. Vanmorgen meldt Reuters dat de oud-bestuurder Choi Eun-young 10 miljard won (9 miljoen dollar) wil investeren in Hanjin. Daarmee financiert het bedrijf de kosten voor sleepboten en andere kosten om de schepen te kunnen lossen. De steun was nodig. Onder andere multinationals als Samsung en LG hadden voor miljoenen dollars aan elektronica aan boord van deze schepen liggen. In totaal zou het om zo'n 14 miljard dollar aan lading gaan.
Overigens zijn de investeringen onvoldoende om de rederij echt uit de problemen te halen. De schuld is een veelvoud van deze investering.
Een Amerikaanse rechtbank verleende vorige week de rederij ook bescherming tegen inbeslagname van schepen door schuldeisers. Het eerste schip zou zaterdag gelost zijn in de haven van Long Beach bij Los Angeles. Het schip lag al sinds 31 augustus buitengaats te wachten.
Ook enkele Nederlandse bedrijven wacht een financiële strop. EVO-beleidsadviseur zeevaart Lodewijk Wisse wijst er op dat voor zo'n 540.000 containers nog onduidelijk is wat er mee gaat gebeuren. Door de problemen bij de rederij kunnen bedrijven hun afspraken met klanten niet nakomen. "Wat de situatie verergert, is dat juist op dit moment de kerstcollectie onderweg is van Azië naar Europa." Ook productieprocessen kunnen spaak lopen, vertelt hij. "Fabrieken kunnen stilvallen."