Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt ananas

De ananasmarkt is volop in beroering. Door een fors lagere productie in Costa Rica rijzen de prijzen in Europa en de Verenigde Staten de pan uit. In al deze markten worden fors hogere prijzen gerapporteerd. In sommige gevallen gaat het om een verdubbeling. Desondanks is de markt nog altijd goed. Het kleine volume ananas dat beschikbaar is, vindt gretig aftrek. In Latijns-Amerika zien veel landen de mogelijkheden van deze goede marktsituatie. Mexico, Panama, Peru, Dominicaanse Republiek, Colombia, overal wordt geïnvesteerd in de ananasteelt en profiteren de bestaande telers van de hoge prijzen. Deze situatie zal nog enkele weken aanhouden.

Mexico wil export vergroten

In tegenstelling tot landen als Costa Rica en Panama staat Mexico niet echt bekend om zijn ananasexport. Toch zijn er bedrijven die inzetten op de export van dit fruit. Volgens de handelaren valt de Mexicaanse ananas op door "smaak en sappigheid." Een exporteur, die 30% van de productie over de grens verkoopt, vertelt het aantal markten te willen uitbreiden. Momenteel is er export naar Spanje, VS en Zuid-Korea.
De ananas kan jaarrond geteeld worden in Mexico. Tijdens het regenseizoen van mei tot augustus kan de maat afwijken. Eind augustus was er een tekort op de ananasmarkt die de prijzen opstuwde. Vanaf deze maand moeten er meer Mexicaanse ananas op de markt komen.



Colombiaanse sector blijft groeien

In de afgelopen jaren is de ananasteelt in Colombia verdubbeld. Het meest geteelde ras is de MD2. Een teler met 650 hectare en een oogst van 23.000 ton dit jaar vertelt de helft van die oogst op de binnenlandse markt te brengen. De andere helft is voor de export. Voor volgend jaar wordt ingezet op verdere groei. In het zuiden van Colombia is er veel land geschikt voor de teelt van de Golden-ananas. Het noorden en zuiden van de Cauca vallei biedt ook een goed klimaat voor de teelt.

Meer Peruaanse ananas voor wereldmarkt

De totale productie in Peru staat op zo'n 450.000 ton. Het grootste deel, 70%, wordt geteeld in de regio Junin. Een Peruaanse coöperatie heeft de eerste ananas naar Spanje geëxporteerd. Naar verwachting zal er 120 ton geëxporteerd worden. In totaal verwacht de coöperatie een afzet van 500 ton. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om de ananas biologisch te telen.

Dominicaanse Republiek investeert in teelt

Tegen het einde van dit jaar kan de export uitkomen op 9.000 ton ananas, blijkt uit de eerste ramingen. Voor 2012 was de sector op het eiland in mineur: de prestaties waren slecht, de productiekosten hoog en de kwaliteit laag. Sindsdien is er geïnvesteerd in de ananasteelt en kan de markt dit jaar een waarde van 7 miljoen dollar bereiken.

Costa Ricaans tekort houdt aan

De grootste ananasproducent van de wereld kampt momenteel met een lagere productie. Naar verwachting moet over drie weken de productie op het oude niveau liggen. Vanaf dat moment is er naar verwachting voldoende beschikbaar voor de Amerikaanse en Europese markten. Het tekort in de productie heeft een natuurlijke oorzaak. Onder andere de hevige regen van vorig jaar speelt hierin een rol.

Ondanks de hoge prijzen zegt een Costa Ricaanse handelaar dat hij niet vreest dat Europa naar andere markten zal kijken. De kwaliteit van de Costa Ricaanse ananas is volgens hem superieur. Met de kleinere maten zal tot week 20 ananas beschikbaar zijn. Die kleinere maten vinden aftrek in markten als Oost-Europa en Turkije.

Naast de perikelen rond de productie speelt er in het land een juridische strijd tussen Fresh Del Monte en Inprotsa. De zaak gaat over het ras MD-2, beter bekend als Golden, en het recht om dit ras te telen. Fresh Del Monte claimt het eigendom op het ras. Daarmee zou Inprotsa het eigendomsrecht met voeten treden. Inprotsa is van mening dat er geen inbreuk wordt gemaakt op de eigendomsrechten van Fresh Del Monte.

Panama profiteert van Costa Ricaans tekort

In de maanden augustus en september bereikt de productie een piek in tegenstelling tot de teelt in Costa Rica, die in deze maanden afneemt. De Panamese telers profiteren van de hoge prijzen op de Europese markt door het tekort aan Costa Ricaanse ananas. Een teler vertelt positief te zijn over het seizoen, want de prijzen zijn goed en de markten in Europa en de VS zijn onverzadigbaar. Daarnaast kijkt de sector naar nieuwe markten, waaronder Canada, Zuid-Korea en Japan.

Hoge prijzen in Israël

Ananas blijft een van de duurste fruitsoorten in Israël. De prijzen zijn nog nagenoeg gelijk aan die van twee jaar geleden. Een middelgrote ananas kan tot 8,50 euro kosten bij een supermarkt. Door het jaar schommelen de prijzen tussen de 4,50 euro en 9 euro per stuk.

Israël telt zo'n 30 telers met 120 hectare ananas. Deze telers zijn vooral in de centrale kustregio te vinden en leveren het leeuwendeel van de ananas op de binnenlandse markt. Jaarlijks wordt er zo'n 3.000 ton geoogst. Daarnaast wordt er zo'n 500 ton geïmporteerd. Door de moeilijke teeltomstandigheden in Israël zijn er ondanks de hoge prijzen maar weinig telers die het areaal uitbreiden.

Daar bovenop zijn er maar weinig pogingen om de import te vergroten. De angst om ongewild ook een ananasziekte te importeren die de teelt aantast is een belangrijke oorzaak. Het grootste deel van de import komt uit Zuid-Afrika en Guatemala. Recent zijn er discussies geweest over import uit Thailand en de Filipijnen, maar die zijn gestrand in de inspectiefase. Kortom: Israël heeft een gebrek aan ananas, wat resulteert in hoge prijzen en daar lijkt in de nabije toekomst geen verandering in te komen.

Deense prijzen over de kop

Door de hoge prijzen is de markt in Denemarken flink bekoeld. Er is nauwelijks sprake van een ananasmarkt op dit moment. De enkele handelaren, die de ananas binnenkrijgen, maken goede prijzen voor het fruit. Vaak wordt de ananas ingevoerd via Nederlandse importeurs. Waar normaal in deze periode van het jaar de prijs rond de 8 euro per doos ligt, is dat momenteel opgelopen tot 14 tot 16 euro per doos. De prijzen voor de biologische ananas zijn ook fors gestegen en liggen 20% hoger dan de prijzen voor de conventionele ananas. Een importeur vertelt dat de prijzen te hoog liggen om ananas te verkopen. Hij hoopt dat de start van het nieuwe seizoen over een paar weken verandering kan brengen.

Nederlandse handel loopt vlot

Op de ananasmarkt worden dit jaar hoge prijzen gemaakt. "Hooguit vier weken is het dit jaar wat minder geweest, maar verder zijn de prijzen ongekend hoog. Momenteel verkoop je ananas, afhankelijk van kwaliteit en maatsortering voor een prijs tussen de 15 en 17 euro. Dat hebben we nog nooit meegemaakt", vertellen handelaren. De aanvoer is fors gereduceerd vanwege de regenperiode vorig jaar en de gevolgen hiervan zijn groter dan iedereen vooraf dacht.

De hoge prijzen vormen volgens de importeur geen belemmering voor een vlotte afzet. "Alles wat er buiten de programma's beschikbaar is, wordt letterlijk uit je handen getrokken. Ik verwacht dat deze krappe aanvoer nog een week of twee zal aanhouden. Dan komt er meer aanvoer en zal er ongetwijfeld wat meer prijsdruk gaan ontstaan, maar daar is op dit moment zeker nog geen sprake van. We gaan uit van een positieve septembermaand. Na een jaar als dit is het ook goed om te weten dat de productie in 2017 weer op orde zal zijn en we een normale balans zullen gaan krijgen tussen beschikbaarheid en prijsniveau.

Belgische markt goed

Net als in Nederland zijn de prijzen in België goed. De prijzen liggen hoog en variëren van 13 tot 16 euro. Vanaf volgende week worden grotere volumes verwacht en naar verwachting zullen de prijzen daardoor gaan dalen.

Hoge prijzen in Italië

Ook de Italiaanse markt stond nagenoeg droog in de afgelopen maanden. Minder product resulteert in hoge prijzen, maar daarmee dreigt de ananas uit de markt geprijsd te worden. Daarnaast treedt er wel een diversificatie op in leveranciers. De handelaren zijn vooral geïnteresseerd in volume, kwaliteit en stabiliteit.
Op dit moment zijn er ananas uit Costa Rica en de Dominicaanse Republiek beschikbaar. Daarnaast zijn er kleine volumes uit Peru en Colombia. De Peruaanse ananas zijn bestemd voor de horeca. De Peruaanse ananas is doorgaans groot, terwijl de Italiaanse markt om kleinere kalibers vraagt. Tot de Kerst wordt een interessante situatie op de markt verwacht. De vraag naar ananas stijgt. De Italianen hebben het tropische fruit omarmd, mede door de jaarrond beschikbaarheid.

De prijzen op verschillende groothandelsmarkten:
Turijn: ananas Gold, 40X60 (7 stuks) single layer packed, l.v.h. Costa Rica: 1,50 euro/kg (1,85 euro/kg voor Del Monte)
Verona: ananas uit Costa Rica, 7 of 8 stuks per doos 1,75-1,90 euro/kg
Rome: ananas Gold, 40X60 (7 stuks) single layer packed, l.v.h. Costa Rica: 1,50 euro/kg (1,70 euro/kg voor Del Monte)

Dubbele prijzen in VS

De aanvoer uit Mexico bestaat de laatste tijd vooral uit grotere kalibers. Het tekort aan kleine kalibers stuwt de prijzen. Daarnaast is de aanvoer uit Costa Rica lager, wat de prijzen verder opjaagt. Op 8 september stonden de prijzen voor een doos met 8 Mexicaanse ananas tussen de 9 en 11 dollar. De prijzen voor een doos met 5 of 6 stuks stond tussen de 11 en 13 dollar. Als de aanvoer normaal is, liggen de prijzen vaak rond de 6 dollar per doos. Costa Rica is de grootste leverancier van de ananas. De aanvoer uit het land bepaald de situatie op de markt. Normaliter piekt de vraag rond de Pasen, waarna de vraag afvlakt als de zomer vordert en overgaat in de herfst. In de loop van het jaar kan de vraag wel enkele oplevingen laten zien.

Elke week publiceren FreshPlaza en AGF.nl een overzicht van de marktsituatie van een product in een wereldwijde context. Met deze artikelen willen we een beeld geven van een wereldmarkt, die steeds kleiner wordt door de globalisering. Volgende week staan zoete aardappelen centraal.