"Greenyard verkiest verticale boven horizontale integratie"
Markt niet pushen
Veiling Haspengouw kwam dit jaar zelf naar Univeg toe om aan te geven dat ze horizontaal wilden integreren met andere coöperaties. "Voor ons zou dat moeilijk werken. Als zij gingen samenwerken met andere veilingen werd het voor ons allicht niet gemakkelijk. Greenyard legt de focus namelijk zo veel mogelijk op verticale integratie. Dat wil zeggen dat we echt van fork to field gaan om te keten zo kort mogelijk te houden. Wij zoeken naar producten in de markt naar aanleiding van de klantvraag. Niet omgekeerd. Dit is toch verschillend van de plannen die Haspengouw zelf in gedachten had. We hebben toen besloten om uit mekaar te gaan."
Omstandigheden zaten niet mee
Greenyard Foods geeft aan dat ze van tevoren al wisten dat het een transactie was met een hoog risicogehalte. "Natuurlijk hebben we ontzettend hard gewerkt, maar de omstandigheden zaten niet mee. De Rusland-boycot blijft aanhouden. Ook het komende hardfruitseizoen wordt moeilijk."
Samenwerkingen met andere veilingen sluit Greenyard Foods niet uit. "Wij werken al veel samen met veilingen en coöperaties, maar het liefst verticaal als we de mogelijkheid hebben. Zo kunnen we meer controle over de kwaliteit en versheid van het product houden in een kortere keten."