"De beste producenten hebben hun bed naast het veld"
Nieuwe richting
Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht in de jaren 80 door Joost Blanckaert senior. In 1996 werd een nieuwe richting werd ingeslagen, waarbij met name de aardappelwereld werd bediend. Senior werd consultant in één van de grote aardappel-verpakkingsbedrijven in België, waar zijn zoon Joost Blanckaert junior ook 13 jaar de aankoop, verkoop, transport en productie heeft gedaan of bijgestaan. Sinds bijna 4 jaar zijn beide heren thans actief op de markt als handelaar en adviseur onder de naam Ulysse, waar de dochter Siska ondertussen ook in dienst is getreden."
Joost Senior, Joost junior en Siska.
Actief in heel Europa
Senior geeft aan dat ze met name actief zijn voor de aardappelsector. "Wij zitten tussen twee partijen in en moeten ervoor zorgen dat we ze ook beide goed kennen en dat ze allebei tevreden zijn. En natuurlijk moeten we weten wat hun klanten willen. " Klanten van verpakkers zijn vaak retailers en die hebben elk hun eisen op verschillende gebieden. Meestal werkt het als volgt: "Een klant geeft ons wat informatie over het type aardappel (zoals extra vast, vast, bloemig, frites-…) die ze zoeken en wij zoeken het ras op dat perfect bij hen past. Daarna vervolgen we onze zoektocht naar een producent die dit ras gaat telen. Deze moet de juiste instelling hebben die past bij de klant. Ook zoeken we de teeltgronden voor deze variëteit. Voor zowel de klant als producent vinden we de meest gunstige tarieven. We gaan niet voor de eenmalige contracten, maar de langetermijnrelaties." De klanten van Ulysse zitten in heel Europa. "Duitsland, België, Nederland, Engeland, Ierland en Frankrijk zijn de voornaamste landen waar we actief zijn." Hoe herkennen ze een goede teler? "De beste producenten hebben hun bed naast het veld. We werken trouwens uitsluitend met gecertificeerde telers."
Kennis
Wat is de toegevoegde waarde van hun vak? "De kennis van de markt en de juiste mensen is ons eerste voordeel. Ook hebben we de exclusiviteit in Europa om bepaalde rassen te verhandelen, zoals de Exquisa van TPC. Telers kunnen pootgoed van zo'n ras alleen via ons verkrijgen. Daarnaast is het voor verpakkers een te groot risico om alles vast te leggen. 60 tot 70% doen zij onder contract en de rest is via de vrije markt." Concurrentie is er ook. "Vooral in Frankrijk zijn er bedrijven die hetzelfde concept als wij bieden. Daarom vinden wij het onderdeel 'zeggen wat je doet en doe wat je zegt', het meest belangrijk. Als je aangeeft dat een ras zus of zo is, moet de klant er blind op vertrouwen dat dit ook zo is", aldus junior.
Van elke transactie een succesverhaal maken
De heren zien kansen in de teelt van krieltjes in bepaalde Franse regio's. "Daarnaast is er een groei zichtbaar voor bioteelt in Spanje." Junior en senior zijn met name actief voor de versmarkt en willen ook verder in de industrie. "Momenteel zijn we actief met rassentesten in Frankrijk voor de industrie. Naast de gangbare rassen zijn er nog meer mogelijkheden volgens ons." De aardappelmarkt blijft een uitdaging. "Elk jaar is anders en ieder nieuw seizoen brengt verrassingen mee. Ook het klimaat heeft een grote invloed op onze activiteiten. Wekelijks houden we het weerbericht in heel Europa in de gaten. "Van elke transactie willen wij een succesverhaal maken, want een tevreden klant en een tevreden teler is de mooiste voldoening van ons beroep."
Voor meer informatie:
Joost Blanckaert junior
Mobiel: +32 475 663 250
Email: junior@ulyssenv.be
Joost Blanckaert senior
Mobiel: +32 475 815 479
Email: senior@ulyssenv.be