Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorkeur voor onverpakte producten

Overdreven AGF-verpakkingen schrikken klanten af

Onderzoek heeft uitgewezen dat verpakte AGF consumenten weerhoudt van een gezond voedingspatroon. Uit een experiment dat in Nederland plaatsvond, blijkt dat consumenten tweemaal zo vaak geneigd zijn gezonde producten te kopen wanneer deze niet verpakt zijn in cellofaan of plastic. Dit geldt zelfs voor biologische levensmiddelen die veel duurder zijn. 

Studenten van de Universiteit van Wageningen leggen uit dat consumenten bij voorkeur onverpakte AGF kopen. Het product is gemakkelijk aan te raken, waardoor de kwaliteit gecheckt kan worden en de consument hoeft geen vastgestelde hoeveelheid aan te schaffen. Bovendien is de consument zich bewust van de nadelige milieu-effecten van verpakkingsmateriaal. Dit laatste is met name belangrijk voor biologische levensmiddelen omdat onverpakte producten beter passen bij het milieu-imago van deze productcategorie.

Bij het onderzoek deden twee groepen klanten boodschappen in een driedimensionale supermarkt waarbij hun gevraagd werd hun winkelmand te vullen met AGF. De AGF-afdeling was onderverdeeld in verpakte bioproducten, onverpakte conventionele producten en een mix van verpakte bio- en conventionele producten. Vervolgens moesten zij aangeven in hoeverre de verpakking van invloed was op hun manier van boodschappen doen. Hieruit bleek dat het onverpakt aanbieden van AGF een positief effect had. "Onverpakte producten werden verkozen boven de verpakte alternatieven zowel bij conventionele als bioproducten. Het weglaten van verpakkingsmateriaal is dus mogelijk een goede manier om de afzet van bioproducten te vergroten."

De verpakking van een product beïnvloedt de smaak en waarneming van de consument die bepalend zijn of deze het product wel of niet koopt. Hoewel verpakking de consument een aantal duidelijke voordelen oplevert op het gebied van gemak, voedselveiligheid en informatie, is aangetoond dat consumenten een hekel aan verpakkingsmateriaal hebben.De onderzoekers concluderen dat het onverpakt aanbieden van AGF voedselverspilling vermindert terwijl tegelijkertijd een gezondere levensstijl bevorderd wordt. 

Lees meer op www.dailymail.co.uk
Publicatiedatum: