Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ahold Delhaize ziet winst en omzet stijgen

Tholen - De supermarktgigant Ahold Delhaize presenteert vandaag de halfjaarcijfers voor beide bedrijfsonderdelen. De cijfers zijn nog verdeeld naar Ahold (het tweede kwartaal eindigt op 17 juli) en Delhaize (het tweede kwartaal eindigt op 30 juni). De fusie tussen de twee supermarktreuzen werd op 24 juli officieel.

"We zijn dit nieuwe hoofdstuk voor Ahold Delhaize op een goed moment begonnen met goede cijfers voor beide onderdelen," reageerde Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize op de cijfers. Ahold boekte in het tweede kwartaal een omzetgroei van drie procent tot 9 miljard euro. De winst steeg die periode met zeven procent ten opzichte van 2015 naar 209 miljoen euro.

De halfjaarcijfers van Ahold laten ook een positieve trend zien. De omzet steeg in de eerste helft van dit jaar met 3,7 procent ten opzichte van de eerste maanden van 2015. De omzet kwam uit op 20,7 miljard euro. De winst in die periode steeg met 10 procent nar 450 miljoen euro.

De Nederlandse markt liet de grootste groeicijfers zien, met een toename van 4,8 procent in omzet naar 6,9 miljard euro over het eerste halfjaar. Supermarkt Albert Heijn droeg bij aan de groei, mede door de opening van nieuwe vestigingen en product innovaties. Gedurende het kwartaal werden meer gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan en het convenience assortiment werd uitgebreid. Ook de online diensten ah.nl en bol.com deden het ook goed. De online diensten rapporteerden een groei van 30 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015. De omzet in de VS steeg met 3,3 procent in het eerste halfjaar en kwam uit op 12,8 miljoen euro. Ook in Tsjechië kwam het resultaat hoger uit. De omzet steeg met 1,7 procent naar 931 miljoen euro.

Delhaize rapporteerde ook groeicijfers. De omzet steeg in het tweede kwartaal met bijna 3 procent naar 6,3 miljard euro. Over het eerste halfjaar steeg de omzet met 4,2 procent naar 12,4 miljard euro. De winst over het tweede kwartaal kwam 11,7 procent hoger uit, op 118 miljoen dollar. De omzet in de VS steeg met 2,9 procent in dollars. De omzet in België steeg met 2,6 procent, mede door opening van nieuwe filialen. In Zuidoost-Europa kwam de omzet 14,2 procent hoger uit door een hogere omzet in de winkels en de opening van nieuwe filialen.

Vanaf het derde kwartaal worden er gecombineerde cijfers gepubliceerd. Dan wordt er in de resultaten een geografisch onderscheid gemaakt: Nederland, België, Centraal- en Zuidoost-Europa en twee regio's in de VS.

Klik hier om het volledige rapport te lezen.