Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw winkelformat Carrefour in Italië | Asda verkoopt verleisgevende afdelingen

Lidl is snelst groeiende Britse supermarkt

Australië: Omzet van Coles staat onder druk
De omzetgroei van Coles is significant afgenomen. De reden is de prijzenoorlog die onder de grote supermarktketens van Australië woedt, waardoor de prijzen scherp zijn gaan dalen. De vergelijkbare winkelomzet van Coles steeg in de drie maanden tot 30 juni met 2,8%, terwijl het moederbedrijf Wesfarmers onlangs melding maakte van een daling van 83% in zijn jaarwinst. Coles had in dezelfde periode met 2,4% de grootste daling in prijzen van de afgelopen twee jaar. Volgens Wesfarmers-directeur Richard Goyder zal de keten van Coles doorgaan met het hanteren van zulke lage prijzen om zo te concurreren met Woolworths en Aldi.(yahoo.com)

VS: SpartanNash ondertekent Fair Food-gedragscode

SpartanNash gaat zich sterk maken voor eerlijke werkomstandigheden voor de meer dan 94.000 seizoensarbeiders die bij teeltbedrijven in Michigan actief zijn. Daarom ondertekent het bedrijf de Migrant Legal Aid's Fair Food Pledge. SpartanNash verkoopt versproducten die door 250 teeltbedrijven in Michigan worden geleverd. Als onderdeel van de gedragsvode gaat SpartanNash in samenwerking met Migrant Legal Aid beter letten op bedrijven die de regels omtrent eerlijke behandeling van werknemers en veilige werkomstandigheden overtreden. (supermarketnews.com)

Lidl is snelst groeiende Britse supermarkt
Lidl is de snelst groeiende supermarkt van de Britse retailsector geworden. De omzet van Lidl steeg in de afgelopen drie maanden met 12,2%. Dit blijkt uit statistieken die vrij zijn gegeven door Kantar Worldpanel. Volgens diezelfde statistieken zijn er vooralsnog binnen de Britse supermarktsector geen sporen te zien van de prijsinflatie, die mogelijk door het Brexit-referendum in gang kon zijn gezet. Huismerken zijn populair onder consumenten. De premium-huismerken stegen in het kwartaal met 9% in omzet. (thisismoney.co.uk) 


Bron: Kantar Worldpanel - igd.com

VS: Meijer wil appelen aan studenten verkopen
Meijer gaat inspelen op het begin van het nieuwe academische jaar in de VS. De supermarktketen gaat verspreid over 20 universiteiten in de Midwest-regio promotie-activiteiten organiseren. Hiermee verwacht Meijer onder andere zo'n 700.000 kilo appelen aan studenten te verkopen. (supermarketnews.com)

VS: Nieuw retailproject voor lokale teelt
Texas A&M AgriLife gaat Texaanse supermarktketens helpen om meer lokale AGF in het assortiment op te nemen. Texas A&M AgriLife-directeur Bill McCutchen en Joseph Bunting van United Supermarkets hielden onlangs op de Summer Crops Field Day bij Bushland een presentatie hierover. 
Klik hier om verder te lezen.

SpartanNash zoekt naar meer mogelijkheden voor overname

De supermarktketen SpartanNash Co. zoekt naar meer mogelijkheden om zichzelf uit te breiden door middel van overnames. Tijdens een vergadering met brokerage-analisten zei een vertegenwoordiger van SpartanNash dat de bescheiden groei in omzet van de supermarkt- en militaire afdelingen ruimte heeft gegeven om actief deze mogelijkheden op te zoeken. (mibiz.com)

VS: Giant Food introduceert verse maaltijdpaketten 
De in Maryland gevestigde keten Giant Food heeft acht verse maaltijdpakketten toegevoegd aan het assortiment van acht vestigingen in de omgeving van Washington. Elk pakket bevat vooraf afgemeten verse AGF en een recept om de maaltijd met een half uur op tafel te hebben staan. (groceryheadquarters.com)

Tesco verwijdert Schotse vlag van fruit
Tesco heeft de Schotse vlaggen van zijn verpakking voor zachtfruit gehaald, nadat hier door consumenten uit Engeland over was geklaagd. De verpakking bevat nu een nieuw ontwerp met de Britse vlag. (metro.co.uk)

Shoprite overweegt uitbreiding buiten Afrika
Shoprite Holdings Ltd. heeft aangegeven open te staan voor uitbreiding buiten Afrika. De grootste supermarktketen van Afrika zoekt naar nieuwe afzetmarkten die nog in opkomst zijn. Enkele voorbeelden die voor Shoprite interessant zijn, zijn Vietnam en Cambodja. De keten kijkt ook naar India, mits de Indiase overheid zijn retailsector meer open gaat stellen voor buitenlandse ondernemingen. Shoprite ziet wegens de felle concurrentie echter weinig mogelijkheden in de VS en Europa. (Bloomberg)

Carrefour zet in Italië nieuw winkelformat in
Carrefour komt met een nieuw format dat specifiek is gericht op stadsgebieden. Carrefour Market Urbano heeft een breder assortiment aan producten en een aantal praktische dienstverleningen. De eerste vestiging die volgens dit format is gerenoveerd staat in Turijn. In de herfst worden meer Urbano-winkels geopend in onder andere Milaan. Carrefour Market Urbano is 24 uur per dag open, heeft een assortiment van 8.500 verschillende producten en heeft een oppervlak van rond de 785 vierkante meter. (esmmagazine.com)

Rusland: Auchan breidt online uit
Auchan heeft zijn online activiteiten uitgebreid door zich aan te sluiten bij het e-commerce-platform Yandex.Market. In de testfase van dit nieuwe project wordt online een assortiment van 3.700 producten aangeboden, dat aanvankelijk alleen voor consumenten in de omgeving van Moskou toegankelijk is. Bij succes wordt dit met een assortiment van 25.000 producten uitgebreid naar alle Auchan-vestigingen in Rusland. (igd.com)

Tops heropent overgenomen winkels
Tops Friendly Markets gaat zes winkels openen die onlangs waren overgenomen van Stop & Shop en Hannaford Supermarkets. De vestigingen bevinden zich in Rhinebeck, New Paltz, Wappingers Falls, LaGrangeville en Carmel rond New York en in Gardner te Massachusetts. 
(supermarketnews.com)

Australië: Metcash neemt doe-het-zelfketen van Woolworths over
De Australische supermarktketen Metcash gaat de doe-het-zelfketen van Woolworths overnemen voor een bedrag van AU$165 miljoen (€111,6 miljoen). De overname zal naar verwachting begin oktober worden afgerond. (Reuters)

Asda verkoopt afdelingen die met verlies draaien
Asda gaat zijn keten van fotozaken verkopen aan Photo-Me International voor een bedrag van £5,4 miljoen (€6,3 miljoen). Asda wil al zijn met verlies draaiende afdelingen van de hand doen zodat het bedrijf zijn retailomzet kan verbeteren. (theguardian.com)

Japan: Supermarktomzet neemt toe dankzij zomergroentes
In juli nam in Japan de vergelijkende winkelomzet bij supermarkten jaar-op-jaar toe met 0,2%. Daarmee is het volgens de Japanse Organisatie voor Winkelketens voor het eerst sinds vijf maanden dat de omzet weer stijgt. De omzet van voedingsmiddelen steeg met 1,4%, wat voornamelijk kwam door een sterke omzet van zomer-AGF en vlees. (the-japan-news.com)

Indonesië: Alfamart heeft 21,5% omzetgroei in eerste halfjaar
Alfamart had in het eerste halfjaar dankzij uitbreiding van het winkelnetwerk een sterke omzet- en winstgroei. De totale omzet steeg met 21,5% tot IDR36.9 biljoen (€1,8 miljard). De bruto winst steeg met 20,6%. Het netwerk van Alfamart bestaat nu uit in totaal 12.971 vestigingen en loopt daarmee net achter op concurrent Indomaret (13.099). (igd.com)

VK: Waitrose en Fairtrade Foundation steunen nieuw initiatief

Waitrose en de Fairtrade Foundation gaan een nieuw initiatief ondersteunen dat is gericht op voorlichting voor Britse consumenten over het belang van AGF. Het initiatief heeft de naam The Great Fruit Adventure en verbeeldt een soort reis door Europa en Afrika, waarmee consumenten kunnen leren waar AGF vandaan komt. (foodmanufacture.co.uk)

Siberië: Auchan opent meer hypermarkten
Auchan is van plan om dit jaar nog drie hypermarkten in de omgeving van West-Siberië te openen. De vestigingen volgen een format dat door Auchan een "klassieke hypermarkt" wordt genoemd. De winkels hebben een oppervlak van 15.100 vierkante meter en worden opgezet in Barnaul. Ook worden twee kleinere supermarkten volgens het City-format geopend in de steden Tyumen en Krasnoyarsk. (igd.com)

Publicatiedatum: