Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris Hans van der Hout van Freight Line Europe over situatie in Calais:

“Angst voor verdere escalaties houdt transportsector in de greep”

Tholen - De situatie in Calais blijft alarmerend. Door grote terreurdreiging elders in het land zouden Franse veiligheidsdiensten "steeds minder prioriteit" toekennen aan de jungle in Calais. Tot afgrijzen van Nederlandse transporteurs, die opperden dat "het leger dan maar moet worden ingezet". Volgens Chris Hans van der Hout van Freight-Line Europe is dat wat overtrokken, maar is de situatie zeker nog niet onder controle. "De crisis in Calais blijft de gemoederen bezighouden."



Niet onder controle
De problematiek in Calais begint steeds meer de vorm aan te nemen van een collectief trauma. "De problemen zijn wel iets verminderd, maar de autoriteiten doen nog niet genoeg om de toestroom van nieuwe vluchtelingen tegen te houden. In het nieuws wordt nog regelmatig melding gemaakt van wegblokkades, brandstichting en andere vormen van vernielingen. Als men dit niet onder controle krijgt, verwacht ik dat transporteurs op den duur zullen afhaken en steeds vaker voor alternatieve routes zullen kiezen."

Buiten schot
Voor wat betreft de genoemde calamiteiten blijft Freight Line Europe nog redelijk buiten schot, vertelt Chris Hans. "In het verleden is het wel eens anders geweest, maar nu valt het op enkele vertragingen na bij ons nog wel mee. De moeilijkheden waar sommige van onze branchegenoten recentelijk mee te maken hebben gehad, zijn ons tot op heden bespaard gebleven. Misschien heeft dat te maken met de tijdstippen waarop we onze transportopdrachten inplannen en uitvoeren. We rijden bij voorkeur bij daglicht en arriveren meestal vroeg in de avond bij de Eurotunnel. Het is geen publiek geheim dat vluchtelingen vaak toeslaan in de duisternis. Door voortdurende screening houden we onze chauffeurs alert. Daarnaast zorgen we ervoor dat de vrachtwagens hermetisch zijn afgesloten en dat chauffeurs niet onnodig hun truck verlaten. Ondanks alle genomen maatregelen blijft echter de vraag hoe lang het goed blijft gaan."

Vluchtelingenakkoord schept onduidelijkheid
Het turbulente politieke klimaat werpt een schaduw op de situatie in Calais en de vluchtelingencrisis in het algemeen. Een kenmerkend voorbeeld daarvan is het vluchtelingenakkoord met Turkije dat – zo berichtten diverse media - aan een zijden draadje hangt. Daardoor bestaat grote onzekerheid over de verdere ontwikkeling(en) van de vluchtelingenstroom in de nabije toekomst. Chris Hans: "Het is moeilijk in te schatten wat de toekomst brengt op dit vlak". Ondernemersvereniging EVO schaart zich daar ook achter.

Brexit raakt handel
In Engeland heeft het bedrijf onlangs een nieuwe vestiging geopend. Calais is een belangrijke - zo niet dé belangrijkste - doorvoerhaven voor het Verenigd Koninkrijk. De eind juni aangekondigde Brexit zal dan ook van invloed zijn op de volumes die tussen Calais en het Europese vasteland getransporteerd gaan worden. "In Engeland is nog veel onduidelijk, maar het staat vast dat er nog een en ander gaat gebeuren," zegt Chris Hans stellig. "De devaluatie van het pond heeft uiteraard grote impact op de bestedingsruimte van de Engelsen. De import zal afnemen. Dat gaat de hele handel aan. Vooralsnog mogen we vanuit onze positie absoluut niet klagen. We doen het heel goed. Tegen de stroom in hebben we er de afgelopen periode juist veel nieuwe klanten bijgekregen. En we hebben bestaande klanten qua volume zien groeien."

Voor meer informatie:
Chris Hans van der Hout
Freight Line Europe
T: +31 (0)174-520010
M: +31 (0)6-13131555
cvdhout@fle-nl.com
www.freightlineeurope.com