Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zweedse retailers pessimistisch | Alnatura komt met vergeten groente

Consumenten hechten het meeste belang aan verse AGF

VK: Snelste marktgroei sinds maart
Kantar Worldpanel heeft cijfers bekendgemaakt over de marktaandelen binnen de supermarktsectoren voor de periode van 12 weken tot 14 augustus. Hieruit blijkt dat de markt met 0,3% is gegroeid, wat waarschijnlijk komt doordat goede weersomstandigheden een positief effect hadden op het koopgedrag van consumenten. In deze periode was sprake van de snelste marktgroei sinds maart van dit jaar. Slechts 37,7% van de omzet kwam van promotieacties. Dat is een significante vermindering ten opzichte van de 40% aan omzet via promotieacties die in 2015 werd gezien.

Een maand na het Brexit-referendum is het vertrouwen in de economie van de Britse consument in juli toegenomen. Over het algemeen steeg de positieve mening over de Britse economie volgens een onderzoek van Verdict Retail met 10,9%. Ondervraagde consumenten uit Londen waren echter ten opzichte van een maand eerder duidelijk negatiever over de economie. (esmmagazine.com/uk.kantar.com) 

Bron: Kantar Worldpanel

Zweedse retailers pessimistisch
Een onderzoek van de Zweedse Handelsfederatie laat zien dat Zweedse retailers iets pessimistischer geworden zijn over de vooruitzichten in de gehele retailsector. Ze blijven echter wel vertrouwen houden in de eigen onderneming. (esmmagazine.com

Amazon plant afhaalpunt
Volgens een artikel van Geekwire is Amazon van plan om een zogeheten drive-up-winkel te openen in Seattle. Een pand van Amazon wordt omgebouwd tot een verkooppunt met een oppervlak van 900 vierkante meter, waar consumenten hun bestelling af kunnen halen, die ze vooraf online hebben geplaatst. (chainstoreage.com)

Nieuwe Britse supermarkt heeft assortiment met exotisch AGF
Het nieuwe Hometown Supermarket heeft zichzelf in Birmingham op de kaart gezet door zich te profileren als een wereldmarkt. De supermarkt specialiseert zich in Aziatische producten, maar ook in AGF vanuit de hele wereld, zoals uit India, het Midden-Oosten, Mexico, Centraal-Amerika, West-Afrika, het Caribisch Zeegebied en de VS. Naast meer algemene producten als meloenen en uien bestaat het assortiment ook uit Chinese groenten, verse bamboe, Thaise en Indiase aubergines, pitaya's, jackfruit en zelfs doerian, dat bekend staat om zijn penetrante geur. (al.com)

Alnatura komt met vergeten groente
De Duitse biologische supermarkt Alnatura heeft bij wijze van experiment vijf relatief obscure groentevariëteiten aan zijn assortiment toegevoegd. In samenwerking met de stichting ProSpecieRara heeft de keten onder andere een witgestreepte aubergine-variëteit, een blauw aardappelras, ronde courgettes paarse knolrapen en een oranje tomaat in de schappen geplaatst. ProsPsecieRara is een non-profit-organisatie die zich inzet voor biologische diversiteit. (esmmagazine.com)

Couche-Tard neemt CST Brands over voor $4,4 mld
Alimentation Couche-Tard Inc. gaat de pompstationketen CST Brands Inc. overnemen voor $4,4 miljard (€3,9 miljard) met inbegrip van uitstaande schulden. Hiermee breidt Couche-Tard zijn aanwezigheid in Texas en het oosten van Canada fors uit. Het is de grootste overname door Couche-Tard ooit. Couche-Tard geldt op dit moment als de grootse buurtwinkelketen van Canada en heeft een wereldwijd een netwerk van meer dan 12.000 verkooppunten. (dallasnews.com)

Afrika: Resultaten Shoprite beter dan verwacht
Shoprite Holdings Ltd. had in het afgelopen jaar een winststijging van 17%, wat meer is dan door analisten werd verwacht. De grootste supermarktketen van Afrika had in het afgelopen jaar voordeel van de groei buiten zijn thuismarkt in Zuid-Afrika. De totale omzet steeg met 12%, terwijl de omzet buiten Zuid-Afrika steeg met 29%. De reden hiervoor is dat de lokale valuta relatief zwakker staan tegenover de Amerikaanse dollar. Ook waren de prijzen afgenomen, terwijl de economische groei in West-Afrikaanse landen wordt tegengehouden door lage olieprijzen en een gebrek aan buitenlandse valuta. Shoprite opende buiten zijn thuismarkt in het afgelopen jaar 22 nieuwe vestigingen in voornamelijk Angola, Zambia en Nigeria. (Bloomberg)


Source: Bloomberg

Australië: Woolworths herziet wederom loyalty-programma
Woolworths gaat opnieuw het loyaliteitsprogramma herzien waarmee de keten zijn klanten hoopt te binden. Het is de tweede keer in 10 maanden tijd dat dit programma op de schop gaat, nadat er vorig jaar sprake was van klachten over de toen aangebrachte veranderingen. Consumenten krijgen het dubbele aantal punten als ze bepaalde producten kopen, zoals vers AGF dat in een aanbiedingsactie zit. (kamcity.com

Rusland: X5 opent nieuwe distributiecentra
Een van de grootste Russische supermarktketens, X5 Retail Group gaat twee nieuwe distributiecentra openen in de republiek Adygeya in het zuiden van Rusland. De nieuwe faciliteiten gaan de efficiëntie van de leveringsketen van X5 verbeteren en er wordt gehoopt dat ze ook een stimulans voor de lokale economie zullen geven. (esmmagazine.com)

VS: Baker's lanceert online besteldienst
Baker's gaat in navolging van concurrenten als Hy-Vee en Walmart een online besteldienst opzetten in Omaha. De eerste vestiging die deze dienst zal leveren is in Bellevue. In de komende weken zal de dienst worden uitgebreid naar twee vestigingen in het westen van Omaha. De dienst heet Clicklist, waarmee consumenten hun bestelling online kunnen plaatsen en deze vervolgens bij een afhaalpunt naast de vestiging op kunnen halen. (omaha.com

Nieuwe Griekse online supermarkt van start
Klik hier om het artikel te lezen.

Consumenten hechten het meeste belang aan verse AGF
Volgens een verslag van onderzoeksbureau Acosta vinden consumenten verse AGF het belangrijkste onderdeel als er boodschappen worden gedaan. In de ranglijst van het verslag komt verse AGF met 89% hoger te staan dan scherpe prijzen (86%) of het assortiment (84%). (chainstoreage.com)

Publicatiedatum: