Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aart Blom, Fruitpartners Blom:

"Verlies Rusland opgevangen met afzet Nederlandse retail"

Tholen - Tot twee jaar geleden exporteerde Fruitpartners Blom uit Deil bijna de helft van haar fruit naar de Russische markt. Toen de boycot zijn intrede deed bij aanvang van het hardfruitseizoen, moest er snel geschakeld worden. Door het vizier te richten op de Duitse, maar met name de binnenlandse retail wist het bedrijf toch haar omzet te behouden. "Voor de komende jaren willen we nog steviger gaan inzetten op de afzet naar de supermarkten", vertelt Aart Blom. De werkwijze van het bedrijf is daardoor fors veranderd. Zo zijn er flink wat machines aangeschaft om de appelen en peren in de gewenste verpakkingen te kunnen leveren.



Mooie groene, gladde peren
"We staan weer voor een nieuw seizoen. Het voordeel dit jaar is dat de kwaliteit vreselijk goed is. Ik denk dat we in jaren niet zo'n mooie oogst hebben gehad. We hebben genoeg water gehad en daardoor de beschikking over mooie groene, gladde Conference-peren. Het geluk met de peren is dat we er alle kanten mee op kunnen. Daarbij kunnen we de peer jaarrond aanbieden. Op dit moment hebben we nog prachtige Noord-Hollandse Conference-peren uit de bewaring. Het klimaat in de Benelux voor de perenteelt is uniek voor Europese begrippen."


Peren van de oude oogst

Op de appelmarkt liggen de kaarten anders, weet de exporteur. "De Poolse appelteelt is gigantisch gegroeid met dank aan subsidies vanuit Brussel en voor de Jonagold-achtige rassen is het een moeilijk verhaal geworden. De Elstar kunnen we op de binnenlandse markt erg goed kwijt, maar de export wordt steeds moeilijker. Duitsland is inmiddels zelfvoorzienend, daar mag je de eerste tien dagen van het seizoen leveren en daarna schakelt men over op eigen productie. En Scandinavië wordt grotendeels door Polen voorzien."



Boycot niet zien aankomen
De handelaar verwijt zich achteraf niet dat hij te afhankelijk was van Rusland. "Het was een groeiende markt. De Russische supermarkten gingen rechtstreeks inkopen, zonder tussenkomst van de importeurs en ook economisch ging het goed. Ik had de boycot totaal niet zien aankomen. Wat me wel verbaasd heeft, is dat de sector de slechte situatie zo over zich heen laat komen. Telers klagen wel, maar alles gaat gewoon door. In Polen wordt een gigantische fruitproductie opgestart met Europees subsidiegeld en we laten het ons gewoon gebeuren. Terwijl de basis voor de fruithandel is dat de tuinders een boterham verdienen."



"Ik ben blij dat we de omslag naar de retail hebben kunnen maken. De supermarkten zijn toch het kanaal waar de grote volumes worden verkocht. En er vallen zeker goed afspraken mee te maken. Vanuit de supermarkten is er nadrukkelijk de behoefte aan een partner die meedenkt. Men wil duidelijk geïnformeerd worden. Om te leveren aan de supermarkten is het heel belangrijk om van de vroege tot late gebieden de juiste rassen vast te leggen. Daarom komt mijn fruitteeltachtergrond goed van pas", zegt Aart.



Dat supermarkten overeenkomsten sluiten met milieu-organisaties, is hem uiteraard niet ontgaan. "Wat me verbaast is dat de sector voor een voldongen feit is geplaatst, in plaats dat er een gesprek is gevoerd. Men kan nog zoveel willen, het moet teelttechnisch wel haalbaar zijn. En de Nederlandse fruittelers zijn al gigantisch schoon bezig. Als je dan kijkt hoe er in het buitenland gewerkt wordt, verbaast het je weleens hoe hoog de normen in Nederland liggen", zegt Aart. Hij biedt momenteel nog geen biologisch fruit aan, maar ziet de vraag wel toenemen.



Betuwse kers
Een andere inzet van het bedrijf is die van de promotie van de Betuwse Kers. Aart, zoon van een teler, heeft de beschikking over een overkapte kersenboomgaard van 20 hectare. "Vroeger hadden we aan het eind van het hardfruitseizoen altijd een rustige periode. Daar is nu geen sprake meer van. Het is een hele ontdekkingstocht geweest om de kersen op de juiste wijze bij de retail te krijgen, maar we hebben er veel van geleerd en mogen ons verheugen in een toenemende vraag. Inmiddels gaan 90% van onze kersen naar de Nederlandse supermarkten. Naast eigen teelt kopen we aanvullend bij telers, veilingen en andere handelshuizen. Ik doe de inkoop volledig zelf en weet dus goed welke kersen ik koop."



"We zetten ons volop in voor de promotie van onze Betuwse kersen. Dit jaar ben ik daarvoor zelfs in het TV-programma Business Class van Harry Mens geweest. Daarnaast hebben we op 30 en 31 juli de open Kersendagen georganiseerd, waar erg veel publiek op afgekomen is", vertelt Aart. Inmiddels is het kersenseizoen alweer voorbij. "Het moet in een paar weken gebeuren. De weersomstandigheden waren weliswaar niet ideaal, maar de kilo's waren goed en we hebben goed verkocht. Wel zouden de prijzen voor bepaalde rassen op de veiling in mijn optiek bij momenten wel wat hoger mogen zijn. We gaan graag de uitdaging aan om de komende jaren nog meer lekkere kersen bij de consument te krijgen."

Voor meer informatie:
Fruitpartners Blom
Hooiweg 16a
4158 LE Deil
Tel: 0345-651311
Aart3@fruitpartnersblom.nl
www.fruitpartnersblom.nl