Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Negatieve spiraal Brexit doorbroken

Britse consument geeft meer uit in juli

Britse consumenten gaven in juli 1,5% meer uit in de retail. Dat is fors meer dan de verwachte 0,1%, zo concludeert een onderzoek van de Office for National Statistics. De stijging in juli staat in contrast met de terughoudendheid van consumenten in juni. Daarmee lijkt het negatieve sentiment van na de Brexit voorbij.

De Britse pond steeg met bijna 1% ten opzichte van de dollar naar 1,32 dollar. Met deze stijging van, om precies te zijn, 0,94% bereikte het pond het hoogste punt in twee weken tegen de dollar. Tegen de euro steeg het pond 0,65% naar 1,16 euro.

Volgens het Britse bureau voor de statistiek stimuleerde de val van de munt het toerisme en waren deze buitenlandse bezoekers bereid om meer uit te geven tijdens hun verblijf.

De Pond Sterling verloor aan waarde in reactie op de stimuleringsmaatregelen die de Britse Centrale Bank nam eerder deze maand. De munt ging onderuit nadat een mix van indicatoren aangaf dat er mogelijk een renteverlaging op komst was. Volgens een analist zijn deze cijfers positief. Veel handelaren wachtten af om de gevolgen van de Brexit voor de Britse economie in te kunnen schatten.

De druk op de Britse munt houdt naar verwachting nog even aan. De Bank of Engeland heeft verdere stimuleringsmaatregelen aangekondigd en de regering moet stappen zetten om 'Article 50' in te voeren.

In vergelijking met juli vorig jaar steeg de omzet met 5,9%. De prijzen voor voedingsmiddelen zijn sinds juli 2015 met 2,1% gedaald, maar de supermarktketens zagen een toename van 4,1% in volume. De verkoop via internet steeg met 16,7% in een jaar tijd. De internetmarkt is goed voor zo'n 14,2%. De goede cijfers stemmen positief over de resultaten voor het derde kwartaal.

bron: thisismoney.co.uk
Publicatiedatum: