"We moeten naar zoetere appelrassen toe"
"Het nieuwe hardfruitseizoen is alweer voorzichtig aangevangen. "Vorige week waren we door de oude peren heen en we zijn van start gegaan met de Triumphe. Daarnaast verkopen we nu de laatste Jonagold en Red Prince en zal vanaf week 35 het seizoen voor Elstar en Conference aanvangen. Er hangt een kwalitatief goede oogst met grover fruit. Zowel van Elstar als Conference zal er voldoende aanbod zijn", verwacht Wimco.
Wimco Groenendaal
Lopende trein
Hoe de afzet zal verlopen, is afwachten. Afgelopen jaar was het een erg moeilijk hardfruitjaar. Wij doen zelf nagenoeg niets op Rusland, maar er is wel druk van een aantal Rusland-spelers die hun heil nu in Europa zoeken. Daar is de prijs niet beter van geworden. Belangrijk dit seizoen is dat de handel erin blijft. Twee jaar terug heeft de retail, na de instelling van de boycot, fors ingezet op de appel- en perenverkoop en zijn er veel appelen en peren verkocht. Een lopende trein versnelt nou eenmaal makkelijker dan een trein die uit stilstand in beweging moet komen."
Voor de Jonagold en haar mutanten verwacht hij wederom een moeilijk seizoen, vanwege het grote aanbod in Oost-Europa. "En een teler maakt zijn keuze voor de komende tien tot vijftien jaar. Die oogsten lopen elkaar voor de voeten." Op de vraag hoe Groda zich probeert te onderscheiden, antwoordt Wimco: "Natuurlijk met kwaliteit en service. Daarnaast proberen we een actief merkenbeleid te voeren met onze brand 'inspired by nature', al valt dat niet mee omdat we geen unieke rassen hebben."
Zoetere rassen nodig
Groda is wel betrokken bij een aantal nieuwe clubrassen. "Voor mij staat als een paal boven water dat we naar zoetere appelrassen toe moeten, zeker als we de jeugd aan het fruit willen krijgen en houden. Feitelijk worden er wereldwijd overal zoete appelen geteeld, behalve in Noord-Europa. Kijk maar naar de grote zoete rassen als de Fuji en de Gala. Ik zeg niet dat we van de Elstar af moeten, maar in Zuid-Europa en Afrika zit men er niet op te wachten. En ik denk dat we met de Conference op het randje van het verzadigingspunt zitten."
Groda bedient de Europese markt. "We leveren aan retailers, groothandelaren en pakstations. Op de Nederlandse retailmarkt zijn we nog niet erg actief", vertelt Wimco. Buiten Europa ziet hij vooral kansen in het Midden-Oosten. "Op China ligt niet onze focus. Ik denk dat deze markt vooralsnog te klein is om Rusland te doen vergeten, maar elke markt is er natuurlijk eentje."
Rol handel veranderd
In het verleden was Groda actiever betrokken bij de import, maar dat staat momenteel op een laag pitje. "Retailers hebben hun eigen lijnen gecreƫerd. In Nederland werken we al jarenlang met een vaste groep telers samen. Daarbij is de rol van de handel fors veranderd. Vroeger kocht je op de veiling je fruit zo goedkoop mogelijk in en probeerde je het zo duur mogelijk te verkopen. Vandaag de dag vecht je voor de laatste cent in de verkoop om de teler een acceptabele snee brood te laten verdienen. Zonder kip heb je nou eenmaal geen eieren!"
Voor meer informatie:
Groda AGF
Het nieuwe achterom 1
4185 PA Est
Tel: 0345-569641
Fax: 0345-569847
wimco@groda.nl
www.groda.nl