Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goed appelseizoen voor Nieuw-Zeeland

Het Nieuw-Zeelandse appelseizoen loopt op zijn einde. Darren Drury van Turners & Growers (T&G) zegt dat 80% van de appelen is verkocht. "We kunnen gerust zeggen dat dit opnieuw een sterk seizoen is geweest en ik denk dat onze telers het daar wel mee eens zijn."

Azië
"De Aziatische markt was al met al vrij goed op een paar punten na. De Chinese markt liep bij het einde van het seizoen wat trager, maar veel van onze markten als Vietnam en Thailand hebben consistent goede resultaten gegeven. We hebben zelfs in vergelijking met vorig jaar onze volumes naar Thailand kunnen vergroten," legt Darren uit. "We hebben ook goede programma's in het Midden-Oosten gehad. Onze belangrijkste variëteit Jazz deed het daar goed, samen met andere variëteiten als Royal Gala en Envy."

Volgens Darren had de economische situatie in China voornamelijk invloed op de consumptie van luxe variëteiten zoals Gala en Pacific Queen. De eigen variëteiten van T&G, de Jazz en de Envy, hadden echter een goed seizoen met vergelijkbare volumes als vorig jaar.



Europa
Europa had een goed seizoen met name aan het begin dankzij goede prijzen en een sterke omzet. "Ondanks dat er nog veel Europees fruit beschikbaar is, schakelden onze retailklanten direct over op Nieuw-Zeelands fruit. We denken dat Europese retailers zich bewust zijn van de kwaliteit en smaakervaring van nieuw fruit uit Nieuw-Zeeland. Het was voor ons erg bemoedigend dat ze zo snel overstapten. We hadden een consistent goede kwaliteit met Gala, Cox en Braeburn. De Jazz deed het uitstekend in Europa. We kunnen tot het einde van het seizoen omzet draaien, maar verwachten dat er een klein gat in aanbod gaat zijn tot de Europese Jazz op de markt komt."



VS
Dit seizoen was de VS wederom een goede markt voor de appelen van T&G. "De volumes in Washington hebben zich gestabiliseerd nadat er vorig seizoen daar sprake was van een grote oogst," aldus Darren. "De prijzen zijn stabieler geworden en het fruit stroomt nu beter door de markt. Onze variëteiten en programma's deden het extreem goed. Ons Nieuw-Zeelands fruit komt in de VS later op de markt, omdat we ons richten op een heel specifiek tijdsraam. We zijn nu ongeveer halverwege ons seizoen en zowel de prijzen als de vraag zijn erg stabiel. We zijn tevreden over hoe het nu loopt." 

T&G gaat ook dit jaar aanwezig zijn op Asia Fruit Logistica in Hong Kong. Het bedrijf heeft een stand in Hal 3c O-18. De focus van T&G zal liggen op hoe het bedrijf meer toenadering zoekt tot klanten en eindgebruikers. "We werken tegenwoordig samen met Zespri in Thailand. Dat gaat goed. We gaan uit van het idee om klanten te ondersteunen door onze stafleden in de markt van de klant te laten vestigen. Deze aanpak gaan we in de nabije toekomst verder uitwerken. We hebben als doel om waarde te genereren door onze merken, producten en klanten te ondersteunen. We geloven dat deze strategie de motor van onze groei gaat zijn voor alle productcategorieën van T&G met inbegrip van appelen en peren."
 
Voor meer informatie:
Darren Drury
T&G Global Limited
Tel: +64 9 573 4734
Email: Darren.drury@tandg.global
www.tandg.global
Publicatiedatum: