Toekomst voor kleinere, aantrekkelijke verpakking
Volgens exportmanager Grzegorz Karaś is het moeilijk te zeggen wat het meest populaire product van zijn bedrijf is. "Als ik er een moest kiezen, dan zijn dat de laminaatfilms met flexodruk-prints. De verpakking heeft een groot oppervlak waarop kan worden geprint. Het kan gebruikt worden voor veel verschillende soorten producten zoals groenten, fruit, zuivel, snoepgoed, bakproducten en salades. Het is ook makkelijk aan te passen voor verschillende soorten verpakkingsmachines. Dat maakt dit soort verpakking tot een populaire optie."
Kleinere verpakking als trend
"Ik denk dat steeds kleinere verpakking een belangrijke trend gaat zijn voor verpakking voor de eindgebruiker. Dat betekent dat producten beter gesorteerd moeten worden qua kwaliteit. Ook moet de verpakking met meer creativiteit worden ontworpen," zegt Karaś.
"Een goed voorbeeld hiervan is de Poolse aardappelsector. Twintig jaar geleden konden aardappelen alleen gekocht worden op de markt of bij kleine supermarkten. Later werden ze verkocht in raschel-zakken, die in de loop der jaren steeds meer in omvang afnamen. Vandaag de dag zien we aardappelen terug in supermarktschappen in novo-packs in formats van 1 tot 3 kilo. In de toekomst gaan Poolse leveranciers volgens mij voor nog kleinere volumes, ergens tussen de 0,5 en 1 kilo. De verpakking zal dan neerkomen op geperforeerde laminaatfilms met prints."
Achterstand van Poolse verpakking
De grootste markt voor Famag is Polen zelf. Het bedrijf heeft zich echter ook uitgebreid naar landen als Rusland, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Israël en het Verenigd Koninkrijk. Karaś zegt dat het bedrijf altijd open staat voor samenwerking met retailers en andere verpakkingsbedrijven.
"Ikzelf denk dat de Poolse verpakkingssector enkele jaren achterloopt in vergelijking met de concurrentie in West-Europa. Nieuwe soorten verpakking zijn al beschikbaar in andere Europese landen, maar in Polen schakelen we alleen over op nieuwe soorten als zowel de marketing als de infrastructuur van de verpakkingsmachines uitvoerig is geanalyseerd. Bedrijven die niet bang zijn om te investeren in nieuwe technologie kunnen forse winst maken als ze een nieuw segment weten aan te boren," besluit Karaś.
Voor meer informatie:
Grzegorz Karaś
FAMAG
Phone: +48 65 573 11 64
Fax: +48 65 573 11 64
Email: export@famag.pl
www.famag.pl