Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
directe handel telers afnemers

Ron Mulders lanceert handelsplatform Pommeron

Tholen - Ron Mulders heeft Pommeron gelanceerd: een online platform waar telers in een besloten omgeving direct kunnen handelen met zakelijke afnemers. De oud-directeur van ZON wil een alternatief bieden voor de bulk-handel zonder dat een teler zich geheel op één afnemer hoeft te richten.

Regionaal
"Je ziet in de handel verschillende ontwikkelingen. Er zijn mogelijkheden voor telers die anoniem leveren via veilsystemen als de klok. En je hebt telers die zich toespitsen op een specifieke afnemer en daar alles voor regelen van productie tot verpakking en logistiek aan toe. Daartussen zit denk ik nog een groep", vertelt Ron Mulders. "Ondernemers die prima met een handvol afnemers samen willen werken. Dat stimuleert innovatie, het onderscheidend vermogen en ook de prijsvorming. Dit soort telers kunnen we ondersteunen met Pommeron." Daarbij gaat het bijvoorbeeld om telers die direct leveren aan regionale supermarkten, detaillisten, horeca of zorginstellingen. "Ze leveren maatwerk, maar voor veel telers is de administratie wel nog een extra belasting. Dat moet er op zaterdag nog even bij. En ook voor de afnemers leveren de pakbonnen en de facturen veel gedoe op. Met Pommeron vereenvoudigen we dat: een teler hoeft de factuur alleen maar af te drukken."

Met het handelsproces zelf wil Mulders zich niet bemoeien. "Op persoonlijk niveau ben ik geen handelaar." Met de prijzen van de producten bemoeit hij zich dan ook niet. Sterker nog, die zijn op de website niet te zien. "We gaan niet bieden op de laagste prijs. Ik geloof in persoonlijke relaties die ontstaan tussen producenten en afnemers. Dan is de prijs volgend, niet leidend. Natuurlijk ga je geen twee euro betalen als iedereen 70 cent voor eenzelfde komkommer weglegt, maar de discussie over de laatste cent ga je niet aan in een relatie die goed zit." Is dat geen vreemde ontwikkeling in een markt waarbij prijstransparantie vaak geroemd wordt? Dat ziet Mulders niet zo. "Prijstransparantie is in zekere zin ook een farce, een uitkomst van het spel. Vaak is het zo'n prijs een indicatie, niet meer dan dat."

Uitbreiding
De website is nu van start gegaan met AGF-producten. In de toekomst wil Mulders dit verder uitbreiden met andere versproducten. "Het systeem is nu afgestemd op tomaten en komkommers en andere groenten en fruit, maar is zo opgebouwd dat we ook makkelijk bijvoorbeeld zuivelproducten toe kunnen voegen." En dat is niet de enige uitbreidingsmogelijkheid. Door de modulaire opbouw van het systeem, kunnen er ook dienstverleners als afzet coöperaties toegevoegd worden in het systeem, om ruimte te bieden aan GGO-gecertificeerde telers. Ook op logistiek gebied ziet Mulders de rol van de website als facilitair. "Qua logistiek zien we nu drie mogelijkheden. De teler kan het product bezorgen, de afnemer kan het ophalen of ze regelen het collectief. Daarover gaan we spreken met logistieke dienstverleners zodra er serieuze interesse voor is."

Voor meer informatie:
Pommeron
www.Pommeron.com