Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bert-Jan Pippel: "Bramenmarkt zit in de lift"

Hollandse bramen van april tot kerst

Tholen - In het kielzog van de frambozen en blauwe bessen, wint de braam ook steeds meer terrein op de internationale markt. "Tien jaar terug hadden veel supermarkten bramen maar af en toe in het schap, maar sinds een aantal jaren voeren alle supermarkten de braam structureel en dat zorgt voor een veel stabielere afzet", constateert Bert-Jan Pippel. Zijn bedrijf is puur gespecialiseerd in de teelt van bramen en kan met 5 hectare overdekte buitenteelt en 2,5 hectare kassen van april tot en met kerst Hollandse bramen leveren.



De teler is tevreden over het huidige seizoen. "We hebben natuurlijk niet zulke zonnige voorjaars- en zomermaanden gehad, maar daar hebben we in de teelt niet veel last van. Door achtereenvolgens in de verwarmde kas, koude kas en buiten te oogsten zijn we ook niet zo afhankelijk van aanvoerpieken in het seizoen. Wij proberen iedere week hetzelfde aantal kilo's te oogsten, wat ideaal is voor de supermarkten die wij veelal beleveren. De bramenmarkt is nog altijd een relatief kleine markt. Is er iets teveel, dan stort de markt in elkaar en is er iets te weinig dan gaat de markt ook snel omhoog."



Dat bleek de afgelopen weken wel weer. Lag veertien dagen terug de daghandelsprijs nog op een teleurstellend niveau van 40 cent, inmiddels is de prijs al meer dan een week hoger dan 2,50 euro. "Dat is wel uitzonderlijk", vertelt de teler. "Maar hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om een gespreide aanvoer te hebben. Wij proberen de pieken juist af te vlakken. Zouden we twee weken terug onze piek gehad hebben met alleen buitenteelt, dan maak je zo'n verlies niet zomaar goed. Wij leveren sinds april al elke dag."



Zachtfruitcategorie in de lift
In de loop der jaren is de Hollandse bramenproductie flink uitgebreid. "Maar tot nu toe stijgt de areaaluitbreiding mooi in verhouding met de toenemende vraag mee. De hele zachtfruitcategorie zit in de lift en ik verwacht dat die stijging nog wel even aan zal houden. In veel wetenschappelijke onderzoeken komt het zachtfruit er positief uit in relatie met de gezondheid", vertelt Bert-Jan. Hoewel ook importbramen uit onder meer Mexico in steeds grotere getale op de Europese markt arriveren, blijven de afnemers volgens hem toch de voorkeur houden voor het lokale product. "Kwalitatief kunnen de importbramen niet tippen aan de onze."



Bert-Jan verwacht ook niet dat veel telers de bramenteelt er even bij zullen doen. "Het is niet zo'n makkelijke teelt en er zit verschrikkelijk veel arbeid in. Wij zijn één van de weinige bedrijven die zich puur in bramen hebben gespecialiseerd en doen alles in eigen beheer. Zo worden sinds 2007 alle bramenplanten in eigen beheer opgekweekt en regelen we zelf de Poolse mensen en huisvesting. Voorheen werkten we met uitzendbureaus, maar kregen we vaak andere plukkers over de vloer, terwijl je er wel een paar maanden voor nodig hebt om mensen goed bramen te leren plukken. Voor ons is het belangrijk dat de mensen terugkomen en door dat zelf te regelen, heb je meer binding met je medewerkers."



Het gros van de bramen van Pippel vindt zijn weg naar de retailers op de binnenlandse markt en de rest vindt zijn weg elders in Europa met Engeland en Scandinavië als belangrijkste bestemmingen. "Vroeger was Rusland een belangrijke markt voor het hogere segment bramen, dus dat verlies wordt op de markt wel gevoeld", vertelt Bert-Jan. Een uitdaging voor de komende jaren vormt de bestrijding van de Suzuki-fruitvlieg. Ook wordt er hard gewerkt om nieuwe rassen op de markt te brengen. "We werken al jarenlang met dezelfde rassen. Nieuwe rassen zijn nooit echt tot een doorbraak gekomen."



Al met al ziet de bramenteler de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Wij hebben hier alle mogelijke verpakkingen op voorraad. Om onze afnemers optimaal te bedienen, is geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingslijn. Op deze lijn kunnen alle soorten bakjes, doosjes en schaaltjes afgewogen, gedekseld en gestickerd worden. Speciaal voor onze vaste afnemers is er een nieuwe verpakkingslijn gemaakt. Hierop worden alle bramen - nadat ze zijn geplukt in het gewenste doosje van de klant - meteen afgewogen, gedekseld en voorzien van een etiket met de juiste codes van de winkelier. De bramen zijn hierdoor meteen winkelklaar, wat de tijd tussen het plukken en de verkoop in de winkel korter maakt."

Voor meer informatie:
Pippel Bramen
Bernhardstraat 31
4175 ED Haaften
Tel: +31 (0)418 59 24 70
Fax: +31 (0)418 59 28 78
info@bramen.nl
www.bramen.nl