Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk Hofstede, sectoreconoom ABN Amro over groeikansen in retail:

"Help klant zijn koelkast te managen en inspireer om gezonder te eten"

De media berichten volop over gezonde voeding en voedingsadviezen. Supermarkten pakken hun rol in deze discussie al. Maar op welke manier kunnen zij zich nog meer onderscheiden in een sterk concurrerende markt? Henk Hofstede, sectoreconoom ABN Amro, aan het woord.

Moedige versnelling naar gezonder eetpatroon
Afgelopen week kondigde Albert Heijn aan dat er straks in honderd eigen producten 10 tot 40 procent minder suiker zal zitten. Een mierzoete energiedrank gaat zelfs helemaal uit het assortiment. Een moedig begin naar meer gezond voedsel. Toch is er nog een lange weg te gaan want gemiddeld consumeert een Nederlander 6.000 suikerklontjes per jaar. Met dit initiatief gaan daar 15 klontjes vanaf.

Ongezonde voeding en zorgkosten
Tv-kok Jamie Oliver maakt zich al jaren druk over de slechte eetgewoontes in de westerse wereld. Door overmatig suikergebruik en te weinig beweging worden kinderen alsmaar dikker. Ook in Nederland neemt obesitas door ongezond en suikerrijk eten toe. Dit leidt op termijn tot allerlei vervelende kwalen, zoals diabetes, hart- en vaatziektes, leveraandoeningen en staar. De zorgkosten stijgen en worden op den duur onhoudbaar. Veel experts spreken elkaar tegen en ik ben zelf geen voedingsdeskundige, maar wie er ook gelijk heeft: als je gezond wilt blijven, speelt voeding een cruciale rol.

Foodies zijn de toekomst
De meeste consumenten willen gezonder leven. Dit verklaart de toegenomen belangstelling voor voeding. Zogenaamde 'foodies' willen weten waar hun voeding vandaan komt, hoe het is gemaakt en vooral: wat erin zit. Het moet ultravers, duurzaam (goed voor welzijn van mens, dier en milieu), gezond en makkelijk zijn. ABN AMRO verwacht dat in 2022 minimaal 15 procent van de voedselconsumptie duurzaam zal zijn. Supermarkten die nu vooroplopen met een duurzaam en gezond aanbod, zijn de winnaars van morgen.

Op het recente FSIN jaarcongres 2016 werd duidelijk dat het traditionele middensegment van supermarkten krimpt. Nu verzorgen zij nog 72 procent van de totale foodmarkt. FSIN verwacht dat dit in 2025 daalt naar 46 procent door de opkomst van internetaanbieders, discounters en out-of-homeconcepten. Daar komen non-foodretailers als Action en Hema nog bij, samen met directe levering door telers en lifestyleconcepten als Stach Food en Ekoplaza. Allemaal snoepen ze delen van de traditionele supermarktomzet weg.

Meer kansen voor de supermarkt
Supermarkten kunnen de gezondheidstrend nog meer aangrijpen om klanten ook op lange termijn aan zich te binden. Maar hoe onderscheidt een supermarkt zich scherper als 'gezond verstheater'?

Het begint bij nog eerlijker en duidelijker communiceren over gezonde en duurzame voeding. Help de klant zijn koelkast te managen en inspireer om gezonder te eten. Veel consumenten hebben namelijk geen idee wat ze eten en die onwetendheid of desinteresse leidt vaak tot ongezonde keuzes. PLUS plaatst tegenwoordig een voedingswijzer op de voorkant van huismerkverpakkingen. Hierop staat de hoeveelheid calorieën, zout, suiker en vet per portie, zodat klanten beter kunnen beoordelen hoe gezond een product is. Hetzelfde geldt voor de recente friswijzers in de schappen van PLUS en Albert Heijn.

Daarnaast zouden supermarkten ernaar moeten streven om nog meer samen met fabrikanten gezonde huismerkproducten te maken. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, die supermarkten nog proactiever kunnen oppakken. De uiteindelijke consequentie kan zijn dat bepaalde producten voortaan uit de schappen worden geweerd. Steeds meer supermarkten maken deze keuzes en fabrikanten springen er vaker op in. Een moedig voorbeeld is de suikervrije koekreep met xylitol die Peijnenburg ontwikkelde. Daarnaast kunnen supermarkten acties gebruiken om gezonder eten bewuster te promoten. Zo deelt Tesco al in 800 vestigingen gratis fruit uit aan kinderen. En moet je als supermarkt je lokale rol vergroten en het belang van gezond eten ook uitdragen in het onderwijs?

Balanceren tussen inspireren en betuttelen
De meeste mensen willen gezond oud worden. Op termijn zullen steeds meer consumenten ongezonde producten weren. De verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie bij de consument, maar de supermarkt speelt een belangrijke rol. De supermarkt die klanten het beste begeleidt bij gezondere keuzes, is de winnaar van morgen. Dat blijft balanceren tussen inspireren en betuttelen.

Bron: ABN Amro
Publicatiedatum: