Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
René van Graafeiland, Haluco:

"Haluco blijft specialist in volumeproducten, maar we houden onze ogen open"

Sinds 1 januari van dit jaar heeft René van Graafeiland de commerciële taken van de scheidende directeur Jan van der Lugt overgenomen. Als één van het driemanschap dat de leiding van Haluco in handen heeft, vindt hij het van belang de koers van het handelshuis te handhaven.



Het werken in de handel lag voor de hand: zijn vader was importeur van groenten en fruit van de Canarische Eilanden. 'Ik ben na het afronden van mijn hbo-studie ook de handel ingerold', kijkt René van Graafeiland terug. 'We hadden een kantoor dat zorgde voor de verkoop en het verhandelen van Canarisch product. Ik heb het 10 jaar gedaan, maar de concurrentiepositie van de Canarische telers verzwakte snel. De concurrentie uit Marokko kwam op en telers kregen te maken met ziekten en plagen in de gewassen.' Toen René voormalig Haluco-directeur Jan van der Lugt tegen het lijf liep, stapte hij over. 'Ik ben als productverantwoordelijke aan de slag gegaan. Dat was vergelijkbaar met wat ik al deed: voor de teler werken.'

Geen rigoureuze koerswijziging
Vanuit de functie van productverantwoordelijke groeide René snel door naar manager inkoop. 'Vooral de laatste twee jaar heb ik heel intensief samengewerkt met Jan van der Lugt.' Die samenwerking leidde er uiteindelijk toe dat hij de commerciële activiteiten van Jan zou overnemen, met ingang van dit jaar. Z'n compagnons in de directie zijn Izaak Havenaar (algemene zaken) en Johan Hensen (verkoop). 'Verwacht wél een frisse wind maar geen rigoureuze koerswijziging bij Haluco', zegt René. 'Het beleid van Jan zetten we voort. Haluco blijft de specialist in bulkproducten: tomaten, paprika's en komkommers. Dat woord 'bulk' heeft weleens een negatieve lading. Maar laten we niet vergeten dat deze producten nog altijd het grootste aandeel in de schapomzet van de retail is. Bovendien is bulk, of beter gezegd grote volumes, een specialisme op zich. Iets dat je alleen maar goed kunt doen als je je zaken op orde hebt. Ons klantenbestand is van oudsher naast de traditionele weekhandel ook sterk gericht op daghandel. Het is nog altijd de kunst om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen in het brede afzetgebied dat we hebben: Noord-, West- en Zuid-Europa.'

Opkomst local for local
Ondertussen gebeurt er van alles in dat marktgebied, realiseert hij zich ook. René: 'De markt is in beweging. De grootste bedreiging is de productie die zich verplaatst naar onze afzetgebieden. Local for local komt op. Maar aan de andere kant: Nederland heeft op het gebied van kennis nog altijd een enorme voorsprong, ook al verplaatst ook die kennis zich door de ontwikkeling van tuinbouw elders. Indien Nederland voorop blijft lopen op het gebied van innovatie en marktgericht werken, waarbij de kostprijs concurrerend blijft, dan kan de Nederlandse tuinbouw concurrerend blijven. Een handelsbedrijf als Haluco blijft een onmisbare schakel tussen teelt en consument. We groeien toe naar meer transparantie in de markt. Er verandert heel veel. Maar ik geloof absoluut in de functie die wij hebben om de strategie van Van Nature goed uit te voeren: het product optimaal verdelen.'

Retailer zoekt totaalpakket
Haluco wil mee met de veranderingen. 'Vroeger kon je een retailer goed bedienen als je specialist was in hoofdproducten. Nu is die retailer op zoek naar een totaalpakket en naar producten die toegevoegde waarde leveren, gedreven door de consument. We blijven die specialist in bulk, maar het is ook voor ons een ontwikkeling die van belang is en waar we volop mee bezig zijn.' Daarbij is het partnership binnen Van Nature een voordeel, constateert René. 'Je merkt aan alle kanten dat de naam Van Nature bekend is in de sector. Het is een toonaangevende telersvereniging, één waarnaar gekeken wordt. Dat is positief, zeker als we de verbeteringen kunnen realiseren waaraan wordt gewerkt.'

Bron: Meer, Van Nature



Publicatiedatum: