Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kindermarketing per 1 augustus niet langer toegestaan bij blauwe Vinkje

Stichting Ik Kies Bewust (IKB) heeft besloten kindermarketing niet langer toe te laten op de verpakking van eten en drinken met het blauwe Vinkje. De 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' is blij met dit besluit van IKB.

De Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt en dat de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) wordt aangepast. In de huidige RVV is nog volop ruimte voor kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De alliantie pleit daarnaast voor aanscherping van de voedingscriteria die de RVV hanteert.

De alliantie wil geen uitzonderingen in:
  • Wat onder marketing wordt verstaan, bijvoorbeeld verpakkingen;
  • Een leeftijdsgrens van minimaal 13 jaar, waaronder marketing voor ongezonde voeding niet mag.
Nieuwe regeling
1 augustus 2016 gaat de nieuwe regeling in en is het niet meer toegestaan het Vinkje met de blauwe cirkel te combineren met kindermarketing. Onder kindermarketing wordt door Stichting IKB verstaan: het toevoegen van teksten of afbeeldingen met het doel kinderen met een leeftijd van 12 jaar en jonger te beïnvloeden. Hieronder valt onder meer het gebruik van afbeeldingen van idolen/stripfiguren; animatiefiguren en bewoordingen.

Weg met het Vinkje
De Consumentenbond ziet de Vinkjes het liefst helemaal verdwijnen en voert daar ook actief campagne voor. Als partner van de alliantie staat de Consumentenbond positief tegenover deze stap, maar een einde aan alle kindermarketing voor ongezonde producten en aan het gebruik van de Vinkjes is het doel van de Consumentenbond.

Bron: Consumentenbond
Publicatiedatum: