Fusie Ahold en Delhaize naar verwachting op 23 juli rond
Delhaize Group heeft vandaag tevens het financieel overzicht van het tweede kwartaal in 2016 gepresenteerd. De groep heeft een omzetgroei van 4,3 procent gerealiseerd aan ongewijzigde wisselkoersen. De groei was het hoogst in Zuidoost-Europa, met een stijging van 8,7 procent. In de VS was dat 2,9 procent, en 2,1 procent in België. De onderliggende bedrijfswinst is vastgesteld op 247 miljoen euro.
Frans Muller, CEO van Delhaize Groep, verklaarde: "Wij zijn tevreden met de resultaten die wij vandaag hebben bekendgemaakt. Onze omzet en onderliggende bedrijfswinst stegen in elk van onze drie bedrijfssegmenten en bovendien genereerden wij in dit tweede kwartaal een operationele vrije kasstroom van 258 miljoen euro (exclusief uitgaven voor de fusie en het Transformatieplan)."
"Met een reële groei tijdens dit kwartaal van 3,9 procent, kende Delhaize America, zowel bij Food Lion als bij Hannaford, nog steeds een goede omzetdynamiek en dit ondanks een aanhoudende negatieve inflatie. Bij Delhaize België herstelde ons marktaandeel zich verder na de stakingen als gevolg van het Transformatieplan. Onze resultaten behalen wij evenwel vooral met ons netwerk van aangesloten winkels aangezien onze geïntegreerde winkels in een concurrerende en prijsgedreven markt onder de verwachtingen bleven. Zuidoost-Europa kende opnieuw een sterke groei, vooral in Roemenië en Griekenland."
"Wij zijn ervan overtuigd dat wij over het volledige boekjaar, zonder rekening te houden met de impact van de fusie met Ahold, ongeveer 400 miljoen euro (exclusief de uitgaven voor het Transformatieplan en de fusie), aan vrije kasstroom zullen genereren. We verwachten eveneens dat de onderliggende bedrijfswinst in lijn zal liggen met de huidige verwachtingen van de markt. Op basis van deze resultaten over het tweede kwartaal kijken wij er naar uit om de fusie met Ahold af te ronden op 23 juli, onder voorbehoud van goedkeuring van de FTC, en om samen met onze toekomstige collega's bij Ahold Delhaize een nog sterkere onderneming te kunnen uitbouwen."
Bron: Delhaize Group