Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Comeos zet in op samenwerking telers en supermarkten

"Ruim 70% van groenten in supermarkt zijn nu lokaal"

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat samenwerkingen tussen lokale producenten en supermarkten stimuleren. De federatie lanceert hiervoor een brochure, die voorgesteld wordt op de landbouwbeurs van Libramont. "85% van de Belgen koopt minstens één keer per week Belgische producten, 42% zelfs één keer per dag", zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. "Lokale producten hebben dan ook verschillende voordelen. Door lokaal te kopen, steun je een lokale producent en de lokale economie. Producten moeten minder ver getransporteerd worden, wat een positieve impact heeft op de mobiliteit en het milieu. Steeds meer consumenten en handelaars zijn zich bewust van deze voordelen."



74% groenten
"Belgische supermarkten verkopen al veel lokale producten. Deze herken je in de winkel gemakkelijk door de Belgische vlag", stelt Michel. "In het seizoen kan het aandeel lokaal geproduceerde groenten in de winkel oplopen tot 74%, fruit tot 72%. Er zijn uiteraard ook exotische soorten, die Belgische telers niet produceren."

Nog meer samenwerking met lokale producenten

"Handelaars willen nog sterker inzetten op deze samenwerkingen met lokale producenten. Om dergelijke samenwerkingen aan te moedigen organiseert Comeos op de landbouwbeurs van Libramont een seminarie. We stellen er ook een brochure voor, die landbouwers uitlegt welke stappen ze moeten doorlopen om hun producten aan een winkelketen te verkopen en wie ze daarvoor bij de verschillende winkels kunnen contacteren", besluit Michel.

Bron: Comeos
Publicatiedatum: