Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinese markt stimuleert druiventeelt in Argentinië

China als markt met sterkere omzet
Het Argentijnse ministerie voor landbouw (Senasa) en het bureau voor kwaliteitsoverzicht, inspectie en quarantaine (AQSIQ) hebben onlangs bevestigd dat Argentinië en China een overeenkomst hebben bereikt met betrekking tot fytosanitair protocol voor de druivenexport. Hierdoor mag Argentinië nu tefeldruiven naar China exporteren. Hoewel dit de eerste stap is om de Chinese markt open te zetten voor Argentijnse producten, zal er dit seizoen nog geen sprake zijn van daadwerkelijke export. Eerst zullen zowel de Chinese markt als de Argentijnse telers hiervoor voorbereidingen moeten treffen.



Guillermo del Carril is een vertegenwoordiger van het druiventeeltbedrijf DELCAVID. "Door deze overeenkomst ligt de Chinese markt nu voor onze druiven open. Hiermee kunnen we zowel onze productie als de export opvoeren. Traditioneel gezien exporteerden we altijd veel fruit naar Europa, maar de economische crisis daar heeft ons gedwongen om andere markten op te zoeken waar een sterkere omzet kon worden gedraaid. Een van deze markten was China." 



De nieuwe handelsovereenkomst is de eerste stap in een aantal overeenkomsten en onderhandelingen, die nog enige tijd aan kunnen houden. "China is een erg veeleisende markt, maar er zijn geweldige mogelijkheden. Omdat we echter zo enthousiast waren om deze markt op te gaan, hebben we wel concessies moeten doen. Telers maken zich nu zorgen omdat in de overeenkomst staat dat Argentinië bij aankomst een tarief van 13% aan China moet betalen. Ik ben bang dat dit een rem zal zetten op de ontwikkelingen, al zijn er ook veel andere markten die zoveel extra kosten met zich meebrengen," zegt Del Carril. 
 
Het potentieel van Argentijnse druiven
Het beleid voor handel met het buitenland van het vorige Argentijnse kabinet heeft tot een ernstige crisis geleid voor de landbouw. Hoewel het nieuwe kabinet zijn best doet om de schade te herstellen, moet er nog steeds veel gebeuren. "San Juan produceert ongeveer 90% van de Argentijnse consumptiedruiven. In 2006 exporteerden we 210 miljoen kilo per jaar. Vorig seizoen was dat slechts 10 miljoen kilo. Het gevolg van deze dramatische vermindering is dat veel telers ervoor hebben gekozen om fruit te produceren dat een hogere omzet geeft. We zullen het areaal dat hiervoor is aangepast terug moeten veranderen om de nieuwe markt in China te kunnen voorzien," zegt Guillermo. 



"Gelukkig zijn de meeste telers bereid om te werken aan de verbetering van hun productie. Een van de grootste voordelen is dat Chinese consumenten de voorkeur hebben voor de Red Globe-druiven die we in Argentinië telen. Die hebben een meer rozige kleur dan de druiven van andere regio's. Dat geeft ons een voordeel ten opzichte van de concurrentie en dat motiveert ons. Onze strategie is nu om contact op te nemen met klanten uit het verleden die onze druiven naar Hong Kong importeerden, zodat ze daarvandaan doorgestuurd kunnen worden naar China. Toendertijd verloor het fruit veel van zijn kwaliteit, maar nu geeft directe export naar China ons een duidelijk voordeel," zegt Guillermo del Carril tot slot.

Voor meer informatie:
Guillermo del Carril
DELCAVID SA
T: +54 926445 98686
E: gerencia@delcavid.com
www.delcavid.com