Waitrose is de eerste Britse supermarkt die met zogeheten "frushi" komt. Dit is sushi die is bereid met fruit in plaats van vis. Waitrose slaat de frushi-rollen in in pakken van vier, waarin het product bestaat uit een kern van fruit met daaromheen sushi-rijst en een laagje gedroogde kokos. De rollen hebben als kern meloen, ananas, mango en verse munt. De frushi wordt verkocht bij 270 Waitrose-vestigingen voor een prijs van £2,35 (€2,82).
VK: Helft van alle supermarktappelen meer dan een jaar oud
Minstens de helft van alle appelen die in Britse supermarkten worden verkocht, kunnen zoveel als een jaar oud zijn, aldus de Daily Mail. De buitenlandse variëteiten die worden verkocht in de Britse supermarktsector worden tijdens het transport opgeslagen op een manier die rijping voorkomt. Asda heeft toegegeven dat sommige variëteiten die als verse appelen worden verkocht, eigenlijk tussen de zes en twaalf maanden geleden zijn geplukt. Tesco en Sainsbury's werken al ruim tien jaar op deze manier. Op dezelfde manier wordt ook ander AGF maandenlang vers gehouden, voordat het in supermarkten wordt verkocht. (dailymail.co.uk)
VS: Weis Markets neemt 38 vestigingen over van Food Lion
Weis Markets gaat 38 Food Lion-vestigingen overnemen. De locaties van de supermarkten bevinden zich in Maryland, Virginia en Delaware. De overname wacht nog op toestemming van de mededingingsautoriteit. (newsitem.com)
Britse telersvakbond klaagt over nepmerken in supermarkten
De Britse telersvakbond heeft een officiële klacht ingediend bij de National Trading Standards Institute over misleidende merken op sommige AGF die bij supermarkten als Tesco worden verkocht. De National Farmers Union (NFU) zegt dat leden zich zorgen maken over de merken die gebruik maken van labels van fictieve teeltbedrijven. Als voorbeeld noemde de NFU zeven soorten vers AGF met merknamen als "Woodside Farms" en "Boswell Farms". (brecorder.com)
Sainsbury's doet Amazon Prime na
Sainsbury's doet een proef met een bezorgdienst die qua concept veel lijkt op het nieuwe Amazon Prime. Online supermarkten zijn uitgegroeid tot een van de sterkere segmenten van de Britse supermarktsector. De online diensten van de grootste supermarkten zijn van strategisch belang in de concurrentie met de Duitse discountketens Aldi en Lidl. De online sector gaat in de komende vijf jaar tot 2020 naar verwachting bijna verdubbelen tot £17,2 miljard (€20,7 miljard). Sainsbury's claimt voor deze plannen al het netwerk te hebben staan en de expertise in huis te hebben om de online service in de toekomst verder door te ontwikkelen. (Reuters)
Omzet biologische AGF bij Amerikaanse grote retailers neemt toe
De omzet van biologisch AGF bij grote retailers staat nu op rond de $5,5 miljard (€4,94 miljard), wat een toename is van 16,4% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Organic Trade Association en Nielsen. Sommige biologische productcategorieën groeien zelfs nog sneller. De omzet van biologische bananen is gestegen met 33% tot $165 miljoen (€148,3 miljoen), terwijl de omzet van biologische bramen toenam met 61%. De omzet van groenten met toegevoegde waarde nam met 54% toe tot bijna $150 miljoen (€134,8 miljoen). Uit de statistieken blijkt ook dat winkelbezoek voor biologische producten met 3% is toegenomen, waarbij per bezoek 2% meer werd uitgegeven. (supermarketnews.com)
Mercadona zoekt naar managers voor Portugal
De Spaanse supermarktketen Mercadona is van plan om de Portugese markt op te gaan. Het bedrijf is nu op zoek naar 120 winkelmanagers om het project op Portugees grondgebied te leiden. Mercadona verwacht zo de belangrijkste posities binnen de organisatie van de Portugese tak te vervullen en zo een basis op te bouwen om zich internationaal te ontwikkelen. (esmmagazine.com)
Filipijnen: Netto winst voor Philippine Seven van P472 mln
De buurtwinkelketen Philippine Seven had jaar op jaar een netto winststijging in het eerste halfjaar van 32,5% tot P472,3 miljoen (€9,0 miljoen). De winst werd omhoog gedreven door een hogere omzet tijdens de verkiezingsperiode en een uitbreiding van het winkelnetwerk. Het bedrijf is van plan om de investeringen in winkeluitbreiding voor te zetten. (business.inquirer.net)
Turkije: Migros verkoopt verse AGF op jacht
De Turkse retailer Migros is begonnen met een zogeheten drijvende winkel op een jacht van 40 meter. Onder de naam "Migros Deniz Market" wordt in de zomer voldaan aan de behoeften van consumenten in de kustgebieden Fethiye en Göcek. Het jacht heeft een winkelruimte van 2.000 vierkante meter een een assortiment van 500 producten, waaronder ook verse AGF. (igd.com)
Een hypermarkt van Carrefour in het winkelcentrum Stara Zagora in Bulgarije wordt te koop aangeboden. De vraagprijs is €11,6 miljoen. De winkel is in beheer van CMB Bulgaria, dat een dochteronderneming is van de Marinopoulos Group. Dit Griekse bedrijf is onlangs failliet gegaan. (esmmagazine.com)