Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"T&G-CEO Alastair Hulbert: "Versterkt marktaandeel op Chinese markt"

Chinees koopt 20% aandeel in Turners & Growers

Onlangs werd bekend gemaakt dat Golden Wing Mau, een groot AGF-bedrijf in China, een aandeel van 19,9% heeft overgenomen van het Nieuw-Zeelandse bedrijf T&G.

"Dit gebeurde geheel onafhankelijk van BayWa en T&G zelf. Dit is puur een transactie tussen Golden Wing Mau en twee andere aandeelhouders van dit bedrijf," legt T&G-CEO Alastair Hulbert uit. "T&G was niet betrokken bij deze transactie en voor ons gaan de zaken gewoon normaal verder. Wel werken we al jaren samen met Golden Wing Mau en we gaan daarom zeker naar alle mogelijkheden voor een sterkere zakenrelatie kijken. Hopelijk geeft hun aandeel in ons bedrijf meer mogelijkheden in China."

De Chinese overname moet nog officieel worden goedgekeurd. Naar verwachting zal de overname rond 15 september worden afgerond.



T&G doet al jaren zaken in China. Het is een van hun grootste markten en het bedrijf heeft dan ook een kantoor in Sjanghai. Het bedrijf exporteert producten vanuit de hele wereld naar China. De belangrijkste producten zijn appelen, druiven en kersen.

"Gezien vanuit Nieuw-Zeeland ben ik erg positief over de sector en de toekomst ervan," zegt Hulbert. "We kunnen in alle markten van de wereld een positie vasthouden. In de afgelopen jaren is veel groei geweest in Azië, die nog steeds doorzet. Dit geldt vooral voor nieuwe markten als Myanmar en Vietnam, waar ook veel omzetgroei is. Ook is er veel groei in onze Jazz-programma's in Europa, zoals in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk."


De Envy-appel van T&G vindt steeds meer toegang tot de Amerikaanse markt. Het areaal voor deze variëteit wordt daarom in de komende jaren steeds meer vergroot, waarmee zowel de volumes als de omzet elk jaar steeds zullen toenemen. Het bedrijf exporteert nu al in Nieuw-Zeeland geteelde Envy-appelen naar de Chinese markt. Als de VS binnenkort ook toegang tot deze markt krijgt, zullen er ook Envy-appelen die in de VS zijn geteeld hun weg hiernaartoe vinden.

In februari kondigde T&G een partnerschap met Zespri aan om kiwi's op de Thaise markt te zetten. T&G heeft in Thailand al een goede basis en de Jazz-appel is hier dan ook goed bekend. "Het partnerschap heeft de volumes vergroot van de gold kiwi's die we op de markt zetten. Dat was ook de doelstelling en dat gaat heel erg goed," licht Hulbert toe. "We verkopen pas kiwi's sinds het begin van dit seizoen. Dat is dus slechts ongeveer twee en een halve maand, maar tot nu toe worden alle verwachtingen ingelost. Het Zespri-merk is erg bekend. Als je dit samenvoegt met de Jazz- en Envy-merken, krijg je vanuit Nieuw-Zeeland een heel sterke marktpositie."

Steeds meer landen krijgen toegang tot de Chinese markt, wat voor uitdagingen voor T&G kan zorgen. "We zullen altijd onze eigen merken, kwaliteit en diensten ondersteunen. Azië is een grote markt en er is nog steeds veel ruimte voor groei. We willen met onze producten in deze markten zo veel mogelijk vooraan staan om de consument tegemoet te komen."

Er gaan veel geruchten rond over de Chinese economie. Volgens Hulbert is de situatie met betrekking tot de vraag niet meer zoals deze een paar jaar eerder was. "De economie vertraagt een beetje. Als je echter een goed product, een goede kwaliteit en een sterk merk hebt, zul je nog steeds een sterke omzet behouden. Als dit allemaal echter niet hebt, zullen de zaken trager verlopen. We hebben dat nu al zien gebeuren."

T&G is al een lange tijd actief in de markten van India en het Midden-Oosten, maar focust zich momenteel meer op Azië en de VS.

Hulbert denkt niet dat zijn bedrijf zich bezig gaat houden met de buurtwinkelsector. "Wij hebben ons meer gericht op verse AGF. We hebben een groot programma voor avocado's die direct geschikt zijn voor consumptie. Dit is in het Verenigd Koninkrijk opgezet in samenwerking met onze dochteronderneming Worldwide Fruit. Er is sprake van enorme groei, maar we gaan on niet richten op de fresh-cut-sector."

Volgens de T&G-CEO zijn veranderende wisselkoersen geen probleem voor de toekomst van zijn bedrijf. T&G heeft een goed georganiseerde aanpak voor buitenlandse valuta en kan zich goed indekken tegen schommelingen in de wisselkoers. Volgens hem liggen de grootste issues van de toekomst bij voedselveiligheid, milieu en toegang tot water. Ook is het aantrekken van de juiste mensen een uitdaging. "Het is altijd lastig om de juiste mensen te vinden, van mensen die oogsten tot technische mensen, tot de juiste mensen voor managementfuncties."