Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitsland: Fusie Kaiser's wordt tegengehouden | Iceland breidt uit in Ierland

"VK: "Supermarkten dwingen consumenten voedsel weg te gooien"

Franse prestaties Cnova compenseren voor Braziliaanse problemen
De keten Cnova, die in handen is van de Casino-groep, had in zijn tweede kwartaal een netto omzet van €665,3 miljoen. Dat is jaar op jaar een afname van 19,2, oftewel van 13,8% als rekening wordt gehouden met veranderingen in de wisselkoers. De bruto waarde van het verkochte volume nam met correcties voor de wisselkoers af met 3,4% en kwam neer op €1 miljard. De positieve ontwikkelingen in Frankrijk stonden in schril contrast met de zwakkere prestaties in Brazilië. In Brazilië daalde de bruto waarde van het verkochte volume met inbegrip van koerscorrecties met 19,3% af tot €396 miljoen. De netto omzet nam in Brazilië af met 26,8%. (igd.com)

VK: "Supermarkten dwingen consumenten voedsel weg te gooien"
Aantrekkelijke voordelen en multiverpakkingen in supermarkten zorgen ervoor dat huishoudens per jaar rond de £700 (€839,35) verkwisten, aldus leden van het Britse parlement. Leden van de commissie voor milieu, voeding en plattelandszaken hebben kritiek geuit op de grote Britse supermarktketens. Volgens deze leden halen de ketens consumenten over om in bulk in te kopen, terwijl dit helemaal niet nodig is. De Britse overheid is een onderzoek begonnen naar hoe Britse consumenten per jaar zo'n £16 miljard (€19,2 miljard) aan voedsel verspillen. Als gevolg van dit onderzoek wordt er mogelijk naar nieuwe manieren gekeken om de prijs van producten te bepalen. (standard.co.uk)

Duitsland: Fusie van Kaiser's wordt tegengehouden

Een Duitse rechtbank heeft het besluit van de overheid tegengehouden om de winkelketen Kaiser's over te laten nemen door Edeka. Edeka is de grootste supermarktgroep van Duitsland, terwijl Kaiser's momenteel nog in handen is van de retailgroep Tengelmann. Volgens de rechtbank is de minister van Economische Zaken, Sigmar Gabriel, bevooroordeeld. Sigmar Gabriel gaf in maar speciale toestemming voor de overname op voorwaarde dat er geen banen verloren zouden gaan. Het hooggerechtshof van Düsseldorf was echter van mening dat het beschermen van de werknemers niet per definitie hetzelfde is als het beschermen van het algemeen belang. (Reuters)

VS: Bob Mariano stopt als Roundy's-CEO

Bob Mariano stapt op als CEO bij Roundy's. Als CEO was Bob Mariano onder andere verantwoordelijk voor de introductie van de Mariano-ketenin de omgeving van Chicago, voordat deze door Kroger werd overgenomen. Bob Mariano stept per 1 september. Er is nog geen directe vervanger gevonden. Na zijn ontslag zal Bob Mariano nog twee jaar doorwerken als strategisch adviseur van Roundy's. (chicagotribune.com)

Nieuw-Zeeland: Meer banen dankzij Countdown
De Nieuw-Zeelandse supermarktketen Countdown gaat 600 banen creëren. Door het aantal stafleden te vergroten zullen consumenten meer vragen kunnen stellen aan personeel en zullen ze tevens sneller hun boodschappen kunnen doen. Volgens analisten doet Countdown dit mogelijk slechts om op hetzelfde aantal werknemers te komen als bij de concurrent Foodstuffs. De nieuwe functies zijn gericht op het leveren van een meer persoonlijke service, het beter kunnen bemannen van de kassa's en op het adviseren van de consument met betrekking tot het assortiment. (stuff.co.nz)

Zwitserland: LeShop heeft omzetgroei van 4,6%

De online supermarkt LeShop, die een onderdeel is van de Zwitserse retailer Migros, had in de eerste helft van dit jaar een toegenomen omzet van 4,6%. De online supermarkt zag zijn omzet stijgen tot 93,6 miljoen Zwitserse franks, wat ongeveer neerkomt op €85,9 miljoen. (ecommercenews.eu)

Frankrijk: Casino overtreft verwachtingen in tweede kwartaal
De Franse supermarktgroep Casino had positieve resultaten in zijn tweede kwartaal. Hoewel de omzet in de thuismarkt trager was dan in het eerste kwartaal, was deze toch beter dan verwacht. De omzet steeg in de drie maanden tot juni jaar op jaar met 1,8%. Het bedrag kwam op like-for-likebasis neer op €9,97 miljard. Dit was meer dan de €9,83 miljard die door analisten werd verwacht. De algemene omzet van Casino daalde met 7%. (next.ft.com)

Iceland breidt uit in Ierland
De Britse retailketen Iceland Foods heeft een nieuwe vestiging geopend in Coolock in het noorden van Dublin. Het is de twaalfde winkel die in Ierland wordt geopend. Iceland is van plan om meer uit te breiden in deze regio. De vorige opening van Iceland vond onlangs plaats in Tiperary. (esmmagazine.com)

Steinhoff neemt Poundland over
Steinhoff International Holdings NV heeft ingestemd met de overname van de Britse discountketen Poundland Group Plc. Steinhoff betaalt voor de overname £597 miljoen (€715,8 miljoen). Het Zuid-Afrikaanse bedrijf wil hiermee uitbreiden binnen de Europese retailsector. (Bloomberg)

Canada: Winst Couche-Tard boven de $1 miljard
De in Quebec gevestigde onderneming die verantwoordelijk is voor de ketens Couche-Tard, Mac's en Circle K heeft zijn jaarwinst vergroot met 28,4%. Hiermee komt deze winst neer op US$1,2 miljard (€1,08 miljard). Deze jaarwinst is met inbegrip van de US$206,2 miljoen (€186,2 miljoen) die in het vierde kwartaal verkregen is door middel van de aandelenbeurs. (lifeinquebec.com)

Duitsland: Metro Group begint initiatief met wereldvoedselprogramma

De Metro Group is een wereldwijd partnerschap aangegaan met het wereldvoedselprogramma van de VN. Het doel hiervan is om samen te werken om de hongersnood in de wereld op te lossen. Het partnerschap gaat uit van drie principes, aldus Metro: "We willen klanten stimuleren te doneren, werknemers aanspreken met betrekking tot fondsenwerving en ten slotte expertise uitwisselen tussen de twee organisaties." (esmmagazine.com)
Publicatiedatum: